En typ av reklam kan förbjudas – kraftig kritik

2025 02 26

En stor andel av svenska folket vill ha en lagstiftning som begränsar marknadsföring av ohälsosam mat riktad till barn och unga.

Det visar en färsk undersökning från Cancerfonden.

Dessutom är över hälften av befolkningen överens om att förbjuda en reklam helt och hållet.

Hela 55 procent av svenskarna stödjer ett förbud mot användning av seriefigurer, idrottsstjärnor, influencers eller andra kändisar på förpackningar för ohälsosamma livsmedel.

Nu kopplas regeringen in.

– Folkhälsomyndigheten och Livsmedelverket rekommenderade nyss regeringen att tillsätta en utredning för att begränsa marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som barn exponeras för. Den här undersökningen visar att det finns ett starkt stöd bland allmänheten för det, säger Lisa Klefbom, intressepolitiska expert på Cancerfonden 

”Överöses av reklambudskap”

Undervisningen visar också att många svenskar vill förbjuda utomhusreklam och användning av leksaker, kuponger eller tävlingar i barnmenyer på snabbmatsrestauranger. 

Nästan hälften av befolkningen (47 procent) stödjer ett förbud mot utomhusreklam på exempelvis busshållplatser och 42 procent vill förbjuda snabbmatsrestaurangers reklamkampanjer mot barn.

Enligt Cancerfonden visar forskning att marknadsföring starkt påverkar barns matvanor.

– I dag överöses barn och unga av reklambudskap om ohälsosam mat i sina telefoner, på busshållplatsen, på tv:n och i butiker. Det påverkar deras matvanor och vi behöver en uppdaterad lagstiftning med ett förbud eller en begränsning som skyddar barn bättre. Precis som reklam kan styra beteenden kan vi genom lagändringar förändra normer och vanor, säger Lisa Klefbom,

Fakta: Övervikt och cancer

- Övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 cancersjukdomar. Andelen barn med obesitas i Sverige har femdubblats de senaste decennierna. Idag lever 1 av 4 barn med övervikt eller obesitas. 

- Tidiga insatser är avgörande, eftersom goda vanor etablerade i barndomen ofta följer med in i vuxen ålder. Idag kvarstår övervikt hos 80 % av de barn som har det redan vid 6 7 års ålder även senare i livet. 

Källa: Cancerfonden

Foto: E. Afiontzi

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen