Elstöd till Sveriges hushåll – Upp till 6 000 kronor per hushåll

2022 01 13

Hushållen ska få rejält med stöd på grund av de höga elpriserna nu i vinter.

Det meddelar S-regeringen i form av finansminister Mikael Damberg (S) och energiminister Khashayar Farmanbar (S)  i dag.

Ersättning för tre månader

Hushållen ska nu få ersättning för de ovanligt höga elpriserna som varit aktuella i december, januari och februari.

– De elpriser vi sett under hösten och vintern har varit alldeles för höga. Vi ska inte ligga på de nivåerna, säger Khashayar Farmanbar (S).

En exceptionell åtgärd

Totalt satsar regeringen 6 miljarder kronor på elstöd till hushållen.

Det är ytterst ovanligt att staten går in och ger ekonomiskt stöd för höga priser på en öppen marknad.

– Det här är en exceptionell åtgärd i en exceptionell situation, säger Mikael Damberg (S).

Berör 1,8 miljoner hushåll

Sammanlagt kommer nu 1,8 miljoner svenska hushåll att få ta del av stödet. För hushåll med en månadsförbrukning på över 2 000 kilowattimmar blir det 6 000 kronor i stöd.

– Vi behöver göra åtgärder på kort sikt för dem med höga elräkningar, säger energiministern Khashayar Farmanbar (S).

Ohållbart beroende av fossil energi

Energiministern menar att de höga elpriserna är oacceptabla och betonar att orsaken är att Europa blivit beroende av fossil energi vars priser nu ökat kraftigt.

– Det sätter svenska konsumenterna i ett svårt läge. Det är inte okej att det blir så för att Europa har ett ohållbart beroende av fossil energi, säger Khashayar Farmanbar (S).

Alldeles för höga priser

– De elpriser som vi har sett under hösten och under vintern är alldeles för höga. Vi ska inte ligga på de nivåerna, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Man behöver inte ansöka

Hur mycket man får i kompensation beror på hur mycket el man har förbrukat och stödet riktas till alla som har villor eller småhus och som värms upp med el.

Hushållen kommer inte att behöva ansöka om pengarna utan utbetalningen ska göras automatiskt via elnätsbolagen.

Elnätbolagen får hantera saken

– Vi går nu till elnätsbolagen för att se till att ersättningen betalas ut till de som drabbats. Det är en komplicerad åtgärd, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Oerhört glädjande

Energiministern är mycket glad över dagens besked.

– Jag förstår att människor känner en oro för sin ekonomi. Idag kan vi meddela att vi avsätter drygt sex miljarder kronor för att ge stöd till de hushåll som fått kraftigt höjda elräkningar, det känns oerhört glädjande, säger han.

ANALYS

De höga elpriserna har blivit något av en kostnadschock för många hushåll runt om i Sverige och S-regeringens besked idag blir därför ett välkommet och välbehövligt tillskott i plånboken för många drabbade familjer.

Svar till Moderaterna

Moderaterna har tidigare gått ut med ett förslag om att slopa elskatten under januari och februari vilket skulle ge 1 500 – 2 000 kronor per månad för en vanlig villa. S-regeringens meddelande i dag innebär att de neutraliserar den aktuella frågan om ersättning för de höga elpriserna vilket har stor betydelse ett valår som detta.

Ytterst ovanligt

Att betala ut pengar till enskilda personer som drabbas av höga kostnader av tjänster eller varor som inhandlats för privat bruk på en öppen marknad är extremt ovanligt. Samtidigt är det extremt höga priser och då el inte är vilken vara som helst utan något man inte klarar sig utan så är många helt beroende av elen.

Foto: Regeringskansliet


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen