Elpriserna kan chocksänkas – revolutionerande lösning

2024 12 10

Ett finskt företag kan ha hittat en lösning som kommer revolutionera energibranschen.  

Polar Night Energy i Tamefors utvecklar en teknik som gör det möjligt att använda sand för att lagra värme.

Nu vill företaget omvandla värmen i sanden tillbaka till elektricitet, rapporterar Yle.

Om Polar Night Energy lyckas med bedriften kommer det få stor betydelse för energiomställningen och elpriserna.

Att kunna lagra elektricitet är något som framför allt aktörer inom vind- och solkraft har efterfrågat under en längre tid.

Det finska företagets så kallade ”sandbatteri” kan användas för att jämna ut elpriset när elproduktionen är lägre – exempelvis under vindstilla dagar. Dagens höga pristoppar skulle därmed kunna undvikas.

– Det här är precis vad som behövs i energiomställningen. Lösningen ger goda ekonomiska och hållbara förutsättningar för en grön elproduktion samtidigt som den bidrar till att balansera elnätet, skriver Yle om projektet.

Då är tekniken på plats

Polar Night Energy lanserade projektet i oktober.

Om allt går enligt planerna ska den nya tekniken testas under 2025. En småskalig pilotanläggning kommer att byggas för att testa om det går att lagra elektricitet, uppger företaget i ett pressutskick.

Markku Ylönen, teknisk direktör vid Polar Night Energy, är förhoppningsfull.

– Att omvandla värme till elektricitet är en stor möjlighet för oss och den globala energimarknaden. Denna innovation kommer inte bara att minska utsläppen i stor skala utan också göra förnybar energi mer tillförlitlig och kostnadseffektiv, säger han och tillägger:

– Resultat och erfarenheter från pilotanläggningens verksamhet kommer användas vid utformningen av ett kommersiellt kraftvärmeverk.

”Frågan är vad det kommer kosta”

Peter Lund, professor vid Aalto-universitetet, anser att utmaningen ligger i kostnadseffektiviteten.

Han ser fram emot att ta del av resultaten från pilotprojektet.

– Det här har en mycket stor potential. Frågan är vad det kommer att kosta, säger experten till Yle.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen