Elon Musk hjälper till att utreda jätteskandal i USA

2025 03 27

Vita huset uppger att techmiljardären Elon Musk hjälper till att utreda den så kallade “gruppchattsskandalen” som skakar USA.

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt går under onsdagskvällen svensk tid till rasande attack mot The Atlantic och dess chefredaktör Jeffrey Goldberg – som hon menar är “anti-Trump” och “sensationslysten”.

Leavitts hårda ord kommer efter att tidningen avslöjat hur Goldberg fått ta del av topphemliga krigsplaner, rapporterar The New York Post.

"Falsk skandal"

Planerna ska ha delats i en gruppchatt där bland andra den nationella säkerhetsrådgivaren Mike Waltz, vicepresident JD Vance och försvarsminister Pete Hegseth deltog.

– Vi kommer inte att böja oss inför den här falska skandalen, säger Leavitt enligt The New York Post.

Elon Musk hjälper till att utreda

Leavitt meddelar också att techmiljardären Elon Musk erbjudit sin hjälp med att reda ut hur det hela gick till.

– Elon Musk har erbjudit att sätta sina tekniska experter på detta för att räkna ut hur hans (Goldbergs, reds. anm.) nummer oavsiktligt lades till i chatten, för att ta ansvar och se till att detta aldrig kan hända igen, säger hon.

“Vill skapa kaos”

Samtidigt anklagar pressekreteraren “demokrater och media” som hon menar stödjer en “samordnad kampanj för att skapa kaos i Vita huset”.

Goldberg – en välkänd Trumpkritiker – ska ha lagts till i gruppchatten efter ett misstag av den nationella säkerhetsrådgivaren Mike Waltz, ett av de tyngsta namnen i regeringen Trump.

– Det här är samme Jeffrey Goldberg som ljög om massförstörelsevapen för att få in oss i Irakkriget, som kostade biljoner dollar och livet på tusentals amerikanska soldater, säger Leavitt.

Foto: G. Skidmore

Text: Redaktionen


JUST NU: 36 personer omhändertagna på Preem

2025 10 01

36 personer har omhändertagits på oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil.

Personerna har omhändertagits av polisen efter misstänkt människoexploatering.

– Vi genomför en arbetsplatsinspektion eftersom vi har fattat misstankar om att det förekommer illegal arbetskraft på arbetsplatsen, vilket också visar sig vara fallet, säger Mattias Eklöf, sektionschef vid gränspolisen i region Väst.

”Uppenbara säkerhetsrisker”

Anläggningen i Lysekil är ett av Preems två oljeraffinaderier i Sverige.  

Efter polisinsatsen har flera anmälningar upprättats. Det handlar om anmälningar om brott mot utlänningslagen mot ett flertal företag på arbetsplatsen. 

Polisen har också upptäckt brister i dokumentation i bland annat personalliggare.

– Det här är ett återkommande problem vi ser, där flera led av underentreprenörer leder till att man inte har koll på varifrån arbetskraften kommer eller om de har tillstånd att arbeta i Sverige. När man anlitar den här sortens företag kommer det inte bara med uppenbara säkerhetsrisker, utan även en överhängande risk att människor utnyttjas, säger Eklöf.

LÄS MER: Sveriges ambassad kallar till krismöte

Förundersökning inledd

Polisen har också inlett en förundersökning om människoexploatering. Detta eftersom myndigheten misstänker att flera arbetare har jobbat under uppenbart orimliga villkor.

– Den här insatsen är en del av den myndighetsgemensamma offensiv som polisen och andra myndigheter driver mot arbetslivskriminalitet. Vårt främsta mål är att komma åt de oseriösa aktörerna bakom som bedriver systematisk och utstuderad brottslighet på bekostnad av både samhället och individen, säger Mattias Eklöf.

LÄS OCKSÅ: Biltema sänker priser

Foto: Preem

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen