Elgiganten nobbar flera kunder – många är irriterade

2024 06 10

Elgiganten får rekordmånga anmälningar från missnöjda kunder.

Det görs allt fler anmälningar mot elektronikföretag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Det företaget som får överlägset flest anmälningar mot sig är Elgiganten.

Många kunder blir missnöjda när de inte får möjlighet att få sin trasiga produkt reklamerad eller lagad, rapporterar SR.

Hänvisar till ARN

De missnöjda kunderna har alltså försökt reklamera trasiga elprylar men blivit nobbade, och därför vänt sig till ARN.

Elgiganten säger att de beklagar att de får flest anmälningar mot sig, men hänvisar samtidigt missnöjda kunder till just ARN.

– Vi är såklart inte nöjda med att toppa listan, men vi är ju samtidigt också noggranna med att informera om att ARN finns i de fall då vi inte kommer överens, säger Elgigantens drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler till radiokanalen.

”Blev extremt irriterad”

Elgiganten är dock bara ett av många elektronikföretag som anmäls av missnöjda kunder, som nekats möjlighet att reklamera sina trasiga varor.

Förra året gjordes över 2 300 anmälningar.

Det innebär att anmälningarna har ökat med nästan 50 procent.

– Betalar man dyra pengar för en produkt så förväntar man ju sig att den ska hålla, säger Daniel Bugday från Örebro, som har gjort en anmälan till ARN efter att ha nekats att reklamera en trasig dammsugare hos ett elektronikföretag.

Detta trots att han hade bevis för att dammsugaren hade gått sönder på grund av ett känt fel.

– Jag blev extremt irriterad och åkte hem och anmälde till ARN. Beslut kommer nu om en till två veckor, säger han till radiokanalen.

Gratis att få ärende prövat

Innan man gör en anmälan bör man först vända sig till företaget som har sålt produkten, informerar ARN.

Om man inte blir nöjd med företagets svar så kan man vända sig till ARN, som hjälper till att avgöra tvister mellan konsumenter och företag.

– Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Du måste göra anmälan på en av våra anmälningsblanketter. Innan du fyller i anmälan är det bra att förbereda och strukturera ditt bevismaterial. En normal handläggningstid är cirka sex månader, upplyser ARN.

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen