Elgiganten nobbar flera kunder – många är irriterade
2024 06 10
Elgiganten får rekordmånga anmälningar från missnöjda kunder.
Det görs allt fler anmälningar mot elektronikföretag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Det företaget som får överlägset flest anmälningar mot sig är Elgiganten.
Många kunder blir missnöjda när de inte får möjlighet att få sin trasiga produkt reklamerad eller lagad, rapporterar SR.
Hänvisar till ARN
De missnöjda kunderna har alltså försökt reklamera trasiga elprylar men blivit nobbade, och därför vänt sig till ARN.
Elgiganten säger att de beklagar att de får flest anmälningar mot sig, men hänvisar samtidigt missnöjda kunder till just ARN.
– Vi är såklart inte nöjda med att toppa listan, men vi är ju samtidigt också noggranna med att informera om att ARN finns i de fall då vi inte kommer överens, säger Elgigantens drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler till radiokanalen.
”Blev extremt irriterad”
Elgiganten är dock bara ett av många elektronikföretag som anmäls av missnöjda kunder, som nekats möjlighet att reklamera sina trasiga varor.
Förra året gjordes över 2 300 anmälningar.
Det innebär att anmälningarna har ökat med nästan 50 procent.
– Betalar man dyra pengar för en produkt så förväntar man ju sig att den ska hålla, säger Daniel Bugday från Örebro, som har gjort en anmälan till ARN efter att ha nekats att reklamera en trasig dammsugare hos ett elektronikföretag.
Detta trots att han hade bevis för att dammsugaren hade gått sönder på grund av ett känt fel.
– Jag blev extremt irriterad och åkte hem och anmälde till ARN. Beslut kommer nu om en till två veckor, säger han till radiokanalen.
Gratis att få ärende prövat
Innan man gör en anmälan bör man först vända sig till företaget som har sålt produkten, informerar ARN.
Om man inte blir nöjd med företagets svar så kan man vända sig till ARN, som hjälper till att avgöra tvister mellan konsumenter och företag.
– Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Du måste göra anmälan på en av våra anmälningsblanketter. Innan du fyller i anmälan är det bra att förbereda och strukturera ditt bevismaterial. En normal handläggningstid är cirka sex månader, upplyser ARN.
Text: Redaktionen