Elflygplan slog rekord i Nya Zeeland

2021 11 02

101 år efter att den första flygningen gjordes mellan Nya Zeelands Nordön och Sydön har i dag på måndagen den första flygningen med ett elflygplan ägt rum mellan landets två huvudöar.

Nyzeeländaren Gary Freedman vid Electric Air har lyckats med bedriften att flyga den nästa 8 mil långa sträckan och det blev stor succé.

40 % kvar av batteriet

– Vi hade hade fortfarande kvar 40 % av batteriet. Vi hade nästan kunnat flyga tillbaka också, säger Gary Freedman rapporterar AP.

Flygturen tog 40 minuter och syftade till att visa att grön flygning har stora möjligheter. Piloten hade siktat på att lyckas genomföra flygturen i samband med att det stora klimattoppmötet i Glasgow i Skottland ägde rum vilket han även lyckades med.

Rekordlång elflygning

Enligt Wellington International Airport talesperson är det sannolikt den längsta flygturen som har gjorts av ett elplan över öppet vatten.

– Det är en väldigt spännande dag för flygplatsen. En världsrekorddag, säger talespersonen Jenna Raeburn.

Strålande solsken

Gary Freedman berättar att att dagen började med ösregn och dåliga förhållanden för avfärd från orten Blenheim. Men efter att ha skjutit upp avfärden med 15 minuter blev vädret bättre och när han lyfte var det strålande solsken över havet och Cooksundet som delar landets två stora öar.

130 kilometer i timmen

Gary Freedman som har grundat företaget ElectricAir är en riktig flygentusiast med passion för klimatet. Han reste från Nya Zeeland till Slovenien för att köpa flygplanet som väger mindre än 400 kilo och är betydligt tystare än ett vanligt flygplan. Den 87 kilometer långa färden flögs cirka 300 meter ovan marken och i en hastighet av 130 kilometer i timmen.

Han uppger att det första han såg när han närmade sig Nordön var snurrande vindkraftsanläggningar.

Förbereder 12-sitsigt elplan

Han berättar för AP att det tar en timma att fylla på flygplansbatteriet och Wellington International Airport förbereder nu för regelbunden flygtrafik med ett 12-sitsigt elflygplan inom fem år uppger flygplatsens talesperson. Hon framhåller att biobränsle och väte troligen kommer att bidra till grönare alternativ för större elplan i framtiden.

Foto: Electric Air

[yop_poll id="850"]

Rysk kollaps – inte hänt på två decennier

2025 01 03

En viktig sektor av Rysslands ekonomi har kollapsat.

Det rör sig om den inhemska oljeproduktionen som har sjunkit till den lägsta nivån på två decennier.

Under 2024 uppgick den ryska oljeproduktionen till 1 254 ton per dag, rapporterar Newsweek med hänvisning till Seala, en plattform som analyserar oljehandeln i världen.

Noteringen innebär att oljeproduktionen i Ryssland är på den lägsta nivån sedan 2005.

Ukrainska luftattacker pekas ut som orsaken.

– Det är en direkt effekt av ukrainska drönarattacker mot rysk energiinfrastruktur, skriver Newsweek.

Under året har Ryssland tvingats till flera oplanerade reparationer av oljeraffinaderier som skadats i ukrainska attacker.

Reparationerna har försvårats av västvärldens sanktioner mot Ryssland. Det råder stor brist på teknik och viktiga komponenter, vilket gör arbetet betydligt svårare. 

Jättesmäll för Moskva

Oljeindustrins kollaps är en tung smäll för Ryssland.

Den ryska ekonomin är fortfarande kraftigt beroende av en stark olje- och gasexport.

I dag står Ryssland för över 12 procent av den globala råoljeproduktionen.

Varje svängning på oljemarknaden kan således få stora konsekvenser.

– Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet, framhåller Östekonomiska Institutet (SITE) i en färsk rapport.

I samma rapport framgår det att den ryska regimens finansiella reserver, som har använts för att finansiera krigsutgifterna, håller på att ta slut. Enligt forskarna kan reserverna vara uttömda om cirka ett år.

– När dessa reserver är förbrukade kommer centralbanken att utsättas för tryck att sänka sin styrränta, eller till och med börja trycka mer pengar, vilket kan leda till en hög inflation och en försvagad rubel, står det i rapporten.

Foto: Sociala medier 

Text: Redaktionen


Ryanair-plan flög till oväntad destination – passagerare i tårar

2025 01 03

Passagerare på ett Ryanair-flyg fick på den hårda vägen lära sig värdet i att dubbelkolla sin bokning.

Turisterna hade med gott humör lämnat London med destination Frankfurt och tyskarnas berömda julmarknad i början av december.

Men glädjen byttes snart ut mot förtvivlan.

Det visade sig att flyget var på väg till en helt annan flygplats än vad passagerarna hade förväntat sig, rapporterar belgiska tidningen HLN.

Ilskan: "Ryanair har lurat oss"

Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.

Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.

– Vi såg på skärmarna att vårt flyg gick till Hahn. Det var inte fråga om Frankfurt. Det var då vi insåg att vår resa skulle bli en riktig mardröm. Flickan som satt bredvid mig brast faktiskt ut i gråt, säger resenären Bridget Brown till HLN.

Kvinnan rasar nu mot lågprisbolaget.

– Alla på vårt plan hade begått samma misstag. Ryanair har verkligen lurat oss.

"Vi blev strandade"

Den helt avgörande informationen om vilken flygplats i Frankfurt som Ryanair flyger till hade med andra ord helt undgått de brittiska turisterna.

När de väl landade på Hahn fick de en chock.

– Den flygplatsen var lika stor som en skokartong. Det såg ut som en flygbas, med de där gamla krigsbunkrarna runt omkring. Det fanns uppenbarligen ingenting att göra där. Vi var strandsatta i en håla, nästan två timmars bilresa från vår riktiga destination, säger Bridget Brow och poängterar att “alla på flyget gjorde samma miss”.

Ryanair svarar: "Inte lurat någon"

Att ta tåget in till Frankfurt skulle ta över tre timmar. Hyrbilarna gick åt direkt och många blev utan och fick istället ta en taxi för 700 euro tur och retur.

Enligt resenärerna luras Ryanair när de skriver “Frankfurt-Hahn” på sin hemsida.

Flygbolaget själva håller inte med och har svarat på kritiken.

– Vi har inte lurat någon. Den kvinnan bokade ett flyg från London till Frankfurt-Hahn och det var precis vad hon fick. Namnen på alla flygplatser anges tydligt på vår hemsida. Det är passagerarens ansvar att noggrant kontrollera destinationens namn, säger en talesperson från Ryanair.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen