Panik i populärt turistland – svenskar vill inte åka dit
Över 30 miljoner utländska besökare väntas välla in i Europas snabbast växande semesterdestination de kommande fem åren.
För tio år sedan anlände drygt tre miljoner turister till Albanien.
Sedan dess har intresset för den nyupptäckta pärlan i Sydeuropa ökat kolossalt. Siffran steg till fyra miljoner år 2017 och sex miljoner år 2019.
För två år sedan anlände omkring tio miljoner turister.
Nu råder “panik” i Albanien för hur landet överhuvudtaget ska mäkta med massturismen, rapporterar brittiska Express.
Gått för snabbt
Ett av de främsta larmen handlar om att turistboomen går alldeles för snabbt.
Landet hinner helt enkelt inte med att möta den kraftigt växande efterfrågan från omvärlden.
– Vissa byggprojekt har genomförts utan ordentlig planering. I kustområden som Saranda har det förekommit fall av miljöförstöring på grund av att man dumpat byggavfall i havet, säger Useli Didani, som jobbar på en lokal nyhetsbyrå, till The Telegraph.
Många av varningarna liknar också de som hörts från exempelvis Kanarieöarna och Mallorca, där lokalbefolkningen protesterat högljutt för att de drivs ut från lokala fastighetsmarknader.
På senare tid har även USA:s president Donald Trumps svärson Jared Kushner investerat i ett enormt lyxhotell för 1,4 miljarder dollar på den albanska ön Sazan.
– Massturismen har drivit upp priserna i kustområden, vilket gjort hyror och tjänster oöverkomliga för invånarna, säger Useli Didani.
Svenskar säger nej
Intresset för Albanien har visserligen ökat även bland svenska turister under de senaste tio åren.
Men satsningarna bland researrangörer i Sverige varierar, enligt Travel News.
Och när resebyrån Ticket nyligen gick ut med sin bokningsstatistik inför sommaren visar det sig att många svenskar säger rakt nej till att åka till Albanien.
Landet ligger nämligen femma på listan under Tickets fråga “Vilket land vill du helst inte åka till på utlandssemester?”. Istället är det klassiska resmål som Spanien, Grekland, Italien och nu också Japan som lockar.
– Japan har blivit något av ett trendland och det märks inte bara i vår undersökning utan även i bokningarna. Sedan årsskiftet har bokningarna till Japan ökat med 66 procent jämfört med samma period i fjol, säger Tiyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.
LÄS MER: Kaos i turistparadis – tvingas radera alla bilder
Foto: B. Salihi
Text: Redaktionen