Elbolag varnar tusentals kunder – gäller nästa faktura

2023 02 02

Flera tusen kunder riskerar en ketchupeffekt när nästa elräkning anländer.

Detta eftersom Vattenfall byter ut elmätare för 900 000 kunder – vilket har fått konsekvensen att ett par tusen inte fått sin elräkning på flera månader, rapporterar SVT Uppsala.

Ketchupeffekt med chockbelopp

Många villaägare slår larm om faktureringen. Somliga har inte fått någon elräkning på uppemot ett halvår efter att elmätaren blivit bytt.

Det innebär dock inte att kunderna skonas elkostnaderna.

Tvärtom väntar en ketchupeffekt och chockbelopp när räkningen väl kommer.

– Jag har inte fått någon räkning av dem (Vattenfall) sedan september. När elräkningen väl kommer har jag inte en susning vad den kommer att landa på. Jag har petat undan några tusenlappar varje månad för att kunna betala den. Det kan bli en bra bit över 10 000 per månad misstänker jag, säger Skutskärsbon Tony Westman, som har Vattenfall som både leverantör och nätägare, till SVT.

"Beklagar självklart"

Vattenfall själva menar att fakturaproblemen beror på att det saknats mätvärden.

Det är främst personer där man av olika anledningar inte kunnat byta mätaren som drabbats, enligt elbolaget.

– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man, sedan några veckor tillbaka, själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, till tv-kanalen.

"Bryter mot avtal"

Elbolaget uppmanar nu sina kunder att förbereda sig inför att näst faktura lär bli betydligt högre än normalt, även för att vara tider med höga elpriser.

Kunden Tony Westman är minst sagt upprörd över Vattenfalls hantering av frågan.

– De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende, säger han.

Uppmanar att planera ekonomin

I början av året av året uppmanade Vattenfall liknande uppmaningar till hushållen om att planera ekonomin framåt då en längre tid med höga elpriser väntar.

Bland annat rekommenderas att man inte lånar pengar till att betala räkningen.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, till bolagets hemsida.

"Betala så mycket det går"

Vattenfalls råd till hushållen är att se över den elförbrukning man har hemma under de kommande månaderna.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas., säger William Fredriksson.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk toppgeneral försvunnen

2025 09 17

Rysslands generalstabschef Valerij Gerasimov dök inte upp vid den storskaliga militärövningen Zapad 2025.

Frånvaron har återigen väckt spekulationer om att toppgeneralen kan vara försvunnen.

När den ryske diktatorn Vladimir Putin besökte övningen hade han flera stora namn vid sin sida – bland annat försvarsminister Andrej Belousov, biträdande försvarsminister Junus-bek Jevkurov och överbefälhavaren för de ryska marktrupperna, Andrei Mordvichev.

Generalstabschef Valerij Gerasimov fanns dock inte med, trots att han närvarat på samtliga Zapadövningar sedan 2009, rapporterar Iltalehti.

Hans frånvaro har skapat omfattande spekulationer.

– Gerasimov ska senast ha setts offentligt i slutet av augusti, då han medverkade i en video som släpptes av det ryska försvarsministeriet, skriver tidningen.

Hävdar: ”Hans dagar är räknade”

Telegramkanalen General SVR, som påstås drivas av en före detta generallöjtnant från den ryska underrättelsetjänsten, har kommenterat  Gerasimovs frånvaro.

– Gerasimov har fått höra att hans dagar är räknade och har enligt uppgift börjat dricka mycket, vilket försämrar hans ställning, hävdar den mystiska källan.

– En stor omstrukturering i Rysslands militära ledning närmar sig. Generalstaben står inför en stor utrensning, 80 procent kommer att försvinna, fortsätter uppgiftslämnaren.

General SVR går även under pseudonymen “Viktor Mikhailovich” och beskrivs som en källa som ihärdigt rapporterar om händelser från Moskvas innersta krets.

LÄS MER: EU vill samarbeta med Putinallierad

Dödförklarades av Ukraina

Ukrainsk underrättelsetjänst hävdade i början av kriget att Gerasimov dödats i en ukrainsk attack i Charkivregionen.

Sedan dess har generalen framträtt offentligt vid upprepade tillfällen.

Det återstår att se om han dyker upp igen.

LÄS OCKSÅ: Tyskland har ändrat sig – stort besked för Ukraina

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Willysbutiker har fått nog – ny regel för alla kunder

2025 09 17

Stölder fortsätter att skaka svensk handel.

Enligt branschorganisationen Svensk Handels Trygghetsbarometer utsattes 39 procent av landets butiker för stöld eller ringa stöld under varje vecka 2024. En ökning med tre procentenheter jämfört med 2023, då 36 procent av butikerna svarade ja på samma fråga.

Nu agerar flera Willysbutiker i Örebro län.

Butikerna inför en ny regel för alla kunder. Hädanefter behöver alla scanna sitt kvitto för att komma ut från butiken, inklusive kunder som handlar i den fysiska kassan.

Åtgärden ska försvåra för tjuvar, berättar Janne Hjerpe som är butikschef på Willys i Baronbackarna.

– Det finns folk som passerar kassan utan att betala. Det här stoppar dem – du måste ha ett kvitto med dig för att komma ut, säger han till P4 Örebro.

Ska slå mot professionella tjuvar

Enligt Hjerpe riktar sig åtgärden mot så kallade ”proffstjuvar”.

– Det kommer inte hjälpa mot en vanlig kund som stoppar något i fickan, men har kvitto i alla fall. Det här riktar sig mot folk som fyller en kasse med kött, smör eller fryslax och annat som går att sälja på andrahandsmarknaden.

De professionella stöldligorna är ett stort problem för svenska matbutiker. Enligt Janne Hjerpe försvinner 11 miljarder kronor årligen från butikerna på grund av stölderna.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Coop har ändrat system

Willys är inte den enda kedjan som agerar mot matstölderna.

Coop Nord har tidigare stoppat betalningsmetoden Scan & Pay i koncernens 85 butiker i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.

Beslutet har fattats eftersom flera stölder kopplas till betalsättet.

Scan & Pay låter kunderna scanna sina varor direkt med Coop-appen i mobilen. Betalningen görs sedan via Swish, kontokort, Matkonto eller Apple Pay.

Flera Ica-butiker har också tvingats vidta kraftfulla åtgärder.

LÄS MER HÄR: Ica-butik tvingas till nödåtgärder 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen