Elbilsförsäljningen förändras kraftigt

2024 09 15

Försäljningen av elbilar har minskat kraftigt i år, och nu kräver branschen åtgärder.

Förutsättningarna på elbilsmarknaden har förändrats på senare tid.

Efter flera år av tydlig uppgång, har branschen nu fått det svårare.

Under 2024 har försäljningen minskat med drygt en femtedel, 21 procent, rapporterar SVT.

Trodde på rak kurva

Det rör sig alltså om ett stort trendbrott.

Elbilsbranschen har överraskats av den snabba förändringen.

– Vi trodde för ett par år sen att vi hade en ganska rak tillväxtkurva, nu har den flackat ut, säger branschorganisationen Mobility Swedens VD Mattias Bergman till kanalen.

Förutom lågkonjunkturen och höga räntor tros även andra faktorer ligga bakom förändringen.

Efterfrågar styrmedel

Slopad klimatbonus och lägre priser på fossila drivmedel tros också ha gjort det svårare för elbilsbranschen, rapporterar kanalen.

Nu efterfrågar branschen fler styrmedel som kan hjälpa marknaden.

– Vi hade gärna sett att man tog bort skatten för el som laddas via laddbox och sen ett riktat stöd till privatpersoner som inte har råd att köpa en elbil, säger Mattias Bergman till kanalen.

Enligt regeringen planerar man bland annat att införa en ny elbilspremie.

Volvo Cars har ändrat sitt mål

Under året har det kommit flera rapporter om att det har börjat gå trögare för elbilsbranschen.

Bland annat har Volvo Cars justerat sin målbild inför 2030, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Tidigare har man haft som mål att man endast ska sälja elektriska bilar från och med 2030.

Men den ambitionen har Volvo valt att skrota.

I stället siktar bolaget på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, det vill säga en blandning av el- och hybridbilar.

Enligt ett beslut från EU-parlamentet ska dock inga nya bensin- och dieseldrivna bilar få säljas från och med 2035.

Foto: Redcharlie

Text: Redaktionen


JUST NU: Stödet för MAGA-rörelsen förändras kraftigt

2025 06 07

Republikaners stöd för den så kallade MAGA-rörelsen har förändrats mycket på kort tid.

Det Republikanska partiet har en lång historia i amerikansk politik.

Det senaste åren har partiet emellertid dominerats av den så kallade MAGA-rörelsen – den rörelse som har bildats av Donald Trump och som stödjer honom i vått och torrt.

Nu har det skett en förändring i stödet för MAGA-rörelsen.

Minskar i popularitet

MAGA står för ”Make America Great Again”, och förknippas med Donald Trump.

En ny opinionsmätning visar dock att andelen republikanska som identifierar sig som ”MAGA-republikaner” minskar, rapporterar Newsweek.

I mätningen från Economist/YouGov, som gjordes den 30 maj till 2 juni, svarar 49 procent av republikanerna att de gärna beskriver sig som ”MAGA-republikaner”.

Det är en tydlig minskning jämfört med tidigare månader, enligt tidningen.

I mars var det hela 60 procent av de republikanska väljarna som identifierade sig med MAGA-rörelsen.

Siffran har skiftat lite från mätning till mätning, men den generella trenden tycks vara att entusiasmen kring begreppet MAGA är avtagande, och stödet för den specifika rörelsen minskar.

Omdiskuterat inflytande

Även bland amerikaner i stort minskar andelen som identifierar sig med MAGA-identiteten – från 20 procent i mars till 16 procent i den senaste mätningen.

Stödet för MAGA-identiteten har dock varit ännu lägre om man går längre tillbaka i tiden, och siffrorna behöver inte tolkas som att stödet för Trump minskar.

Men siffrorna talar ändå för att Trumps inflytande inom det republikanska partiet redan kan ha nått sin peak och kan vara på väg att mattas av eller omdefinieras, enligt tidningen.

Hur mycket Trump som person ska få sätta sin prägel på Republikanerna har ofta varit ett ämne för diskussion, bland annat för att Trumps politik skiljer sig på vissa avgörande punkter från traditionell republikansk politik. Det gäller bland annat inom utrikespolitik och handelspolitik.

De allra flesta republikaner är nöjda med Trump, men de som identifierar sig som ”MAGA-republikaner” är betydligt mer entusiastiska, vilket också bekräftas i undersökningen, enligt tidningen.

Undersökningen visar också att republikanska män identifierar sig med MAGA i högre utsträckning (59 procent) än republikanska kvinnor (45 procent).

Foto: Natilyn Hicks Photography

Text: Redkationen


Bakslag för kaffeälskare – ändrade regler runt om i Sverige

2025 06 07

Ändrade regler på många håll i Sverige innebär ett bakslag för kaffeälskare.

Svenskar är ett av världens mest kaffeälskande folk.

Många av oss skulle ha svårt att klara av en hel arbetsdag utan att ladda om med en kopp kaffe, titt som tätt under dagen.

Men på senare tid har kaffeälskare fått det tuffare – på grund av regeländringar på många håll i landet.

Många gör samma regeländring

Allt fler kommuner väljer att spara in pengar – genom att slopa gratis kaffe för de kommunanställda.

Istället måste de anställda betala för det kaffe de dricker på jobbet, till exempel genom löneavdrag, rapporterar TV4.

En granskning av fackförbundet Vision visar att ett 60-tal kommuner har börjat ta betalt för kaffet.

Förändringen har skett i takt med att kaffet har blivit dyrare, samtidigt som många kommuner ser stora behov att göra nedskärningar.

Förlorar attraktionskraft

Ett exempel är Pajala kommun. Där räknar man med att kunna spara in 300 000 kronor genom att göra löneavdrag för det kaffe som medarbetare dricker.

Fackförbundet Vision beskriver åtgärden som ”löjlig”, och menar att det är fel sak att spara in på. Man understryker att arbetsplatser som drar in den typen av förmåner riskerar att få svårare att locka till sig arbetskraft.

– När man tar bort den här typen av förmån förlorar man så mycket i attraktionskraft. Det känner jag mig orolig för. Alla frågar vilka slags förmåner vi kan erbjuda och då måste vi svara att vi inte kan erbjuda någon alls, har Visions ordförande i Pajala, Robert Hawkins, tidigare sagt till Vision.

Men trots kritiken har alltså ett 60-tal kommuner i Sverige gjort liknande regeländringar, som innebär att medarbetarna inte längre får gratis kaffe.

Central roll på arbetsplatsen

Kaffe är väldigt viktigt för många svenskar, särskilt på jobbet, har tidigare undersökningar visat.

Enligt en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Beans in Cup 2024 dricker svenskarna i snitt 2,2 koppar kaffe per arbetsdag.

Totalt dricker vi nära tolv miljoner koppar per arbetsdag och tre miljarder koppar per år.

– Kaffet har haft en central plats under lång tid och med närmare tre miljarder koppar om året står det klart att drycken är en viktig del av vår vardag, sade Peter Jönsson, smakchef på Beans in Cup, i ett uttalande.

– Det gäller inte minst under arbetsveckan där vi kan behöva lite extra fokus och energi. Svenskarna ser dessutom kaffemaskinen som något mer än en plats att hämta dryck från - den har en större roll på arbetsplatsen, tillade Peter Jönsson.

Foto: PublicDomainPictures

Text: Redaktionen