Efterlängtat besked för Viaplay – rusar på börsen

2025 02 20

Viaplay har tampats med omfattande ekonomiska problem de senaste åren.

Men nu tycks den värsta krisen vara över.

Under fjärde kvartalet 2024 ökade Viaplays försäljningsintäkter med 1,6 procent till 4,6 miljarder kronor.

Samtidigt redovisar streamingjätten en rörelseförlust på 92 miljoner kronor, vilket är stor minskning jämfört med föregående år. Under fjärde kvartalet 2023 uppgick Viaplays rörelseförlust till cirka 2,9 miljarder kronor.

Vändningen får Viaplays aktie att rusa på börsen. På torsdagsmorgonen stiger den med 13 procent.

”Bibehålla en strikt kostnadskontroll”

Viaplays vd och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann ser mycket positivt på utvecklingen.

–  Vårt resultat för det fjärde kvartalet och helåret är i linje med vår guidning och vi upprepar målen för 2025. Målsättningarna om en årlig försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde för kärnverksamheten speglar vårt fortsatta fokus på att öka effektiviteten, maximera avkastningen på våra investeringar, motverka värdeförluster och bibehålla en strikt kostnadskontroll, säger han och tillägger:

– Vi har gjort framsteg under 2024, och mycket återstår att göra när vi fortsätter arbetet med att transformera Viaplay Group till ett starkt och hållbart företag till förmån för alla våra intressenter.

Bantar ner produktionen

Trots att intäkterna ökar fortsätter Viaplay att vidta besparingsåtgärder.

I år kommer företaget banta ned produktionen för två av sina mest populära sändningar.

Viaplay avser att skippa studion vid både Champions League och Formel 1 – två mycket populära sändningar för kunder som betalar för Viaplays sportpaket.

LÄS MER HÄR:

VIAPLAY I KRIS: Populära sändningar försvinner

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter bilmärke – ökar 54 procent

2025 07 11

Den tjeckiska biltillverkaren Škoda växer snabbt på den svenska marknaden.

Under årets första sex månader har antalet nyregistrerade Škodabilar ökat med hela 54,0 procent jämfört med samma period 2024.

Dessutom tar biljätten marknadsandelar. Škodas marknadsandel steg från 4,2 till 6,0 procent under första halvåret av 2025.

Pekar ut tre saker 

Enligt Jens Reichert, märkeschef Škoda Sverige, finns det flera orsaker bakom framgången. Han nämner bland annat:

  • Ett förnyat och modernt modellprogram, med konkurrenskraftiga erbjudanden på elbilar och laddhybrider.
  • Innovativa laddhybrider med upp till 125 km räckvidd.
  • Ett målmedvetet arbete för ökad kostnadseffektivitet och kvalitet inom återförsäljarnätet, vilket lett till ökad kundnöjdhet och långsiktig lönsamhet.

– Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande, säger Reichert.

Två modeller pekas ut

I synnerhet är svenska konsumenter intresserade av två modeller från Škoda.

Familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den nya elbilen Škoda Enyaq tar sig in på listan över de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.

– Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare, säger Jens Reichert.

LÄS MER: Regeringens bilsatsning floppar – ”Oroande att de inte förstår”

FAKTA: Skodas resultat första halvåret 2025

- Antal registreringar: 8 492 fordon (5 515 under samma period 2024)

- Tillväxt: +54,0 procent

- Marknadsandel: 6,0 procent (ökning med 1,8 procentenheter)

LÄS MER: Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

Foto: T. Meyer

Text: Redaktionen