Efterlängtat besked för svensk ekonomi – ”nästintill avgörande”
2024 12 17
Efter flera tuffa år kommer ett efterlängtat besked för svenska handelsföretag.
Konsumtionen väntas öka ordentligt under årets julhandel.
Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen omsätta 24 miljarder kronor i år.
En ordentlig ökning jämfört med förra året, då prognosen landade på 21,5 miljarder kronor.
Svensk Handel ser mycket positivt på beskedet. Enligt branschorganisationen är en framgångsrik julhandel ”nästintill avgörande” när handelsföretagen summerar året.
– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
– Därför är det glädjande att prognosen för julhandeln är något högre i år. Handeln är verkligen i behov av en god jul och vi hoppas nu på att konsumenterna gärna unnar sig lite extra under kommande högtid.
Kinajättar dominerar
Svensk Handel har även undersökt hur många svenskar som planerar att köpa julklappar från någon av de kinesiska onlinegiganterna Temu eller Shein.
Totalt svarar nästan var femte person (18 procent) att de kommer julhandla från företagen.
Ett oroväckande besked, enligt Svensk Handel.
– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Maria Mikkonen.
Svarar på kritiken
Temu och Shein har anklagas för att bryta mot regelverket Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.
Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.
– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.
Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna.
– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.
På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.
– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.
Foto: Riksbanken
Text: Redaktionen