JUST NU: Efterlängtat besked för kvinnliga militärer

2022 11 28

Ett nytt kroppsskydd som är specialanpassat för kvinnliga militärer har för första gången tagits fram i Sverige.

Det bekräftar Försvarsmakten i ett pressmeddelande.

– I alla år har kroppsskyddet varit ett problem framför allt för kvinnor. Men nu blir det ändring på det. Från och med i juni nästa år kommer det nya kroppsskyddet 23 D som är specialanpassat för kvinnor att levereras till förbanden, framhåller myndigheten.

Kroppsskyddet har tagits fram tillsammans med de nordiska grannländerna och Försvarets materialverk (FMV), erfar Expressen.

Efterlängtat besked

Johanna Toll, presskommunikatör på Försvarsmakten, framhåller att nyheten är ett efterlängtat besked för alla kvinnor inom den svenska militären.

– Kroppsskydden har varit gjorda för standardmannen, och inte passat alla. Det är därför bra att man har tagit fram det här kroppsskyddet som är skönt att ha på sig även för kvinnor, säger hon till Expressen.

Det nya kroppsskyddet kommer att delas ut nästa år.

– Jag törs lova att alla kvinnor i Försvarsmakten kommer att ha det nya kroppsskyddet senast sista juni 2023, säger Claes Inoz vid Produktionsstabens logistikavdelning.

Ny fältuniform

Försvarsmakten har tidigare meddelat att en ny fältuniform, FU 24, kommer att introduceras under tredje kvartalet 2024.

– Den nya fältuniformen FU 24 blir gemensam för alla nordiska länder där bara kamoufleringen kommer att vara annorlunda. Den svenska versionen har mindre färgblock än idag och med tre kronor insprängda i mönstret, uppger Försvarsmakten.

Den nya fältuniformen är nästan helt könsneutral.

– Underkläder och underställ kommer att vara i 100 procent merinoull och är de enda plagg, förutom kroppsskyddet, som blir anpassade för dam och herr. Övrigt är könsneutralt, skriver Försvarsmakten.

Nya lastbilar

Förra veckan bekräftade Försvarsmakten att Försvarets materielverk, FMV, beställt uppemot 300 lastbilar av olika slag.

Lastbilarna värderas till cirka 460 miljoner kronor.

– Försvarsmakten ska bli större och för att klara det krävs fler lastbilar. De nya lastbilarna tillverkas av Scania och Volvo och planerad levereras är under 2023-2024. Närmare 300 fordon beställs och det finns optioner på ytterligare 260 fordon, från samma tillverkare, skriver Försvarsmakten i ett pressmeddelande.  

Foto: Antonia Sehlstedt Försvarsmakten

Text: Redaktionen 


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen