JUST NU: Efter Swedbanks haveri – kaos för ytterligare en bank
2022 04 29
Rapporter strömmar in om störningar hos banken Nordea, enbart timmar efter att även Swedbank lidit av stora problem.
Mängder av irriterade Nordea-kunder inkommer med uppgifter om strul hos banken.
Enligt flera drabbade kunder ska saldot på deras konton helt plötsligt ha visat minus, rapporterar Aftonbladet.
Oregistrerade kortköp
Banken själv uppger att strulet rör tidigare kortköp som dröjt ovanligt länge att registreras, varför flera saldon därför visar upp ett minusresultat när pengarna väl har dragits.
– Vi kan bara beklaga att det visats fel, säger Christian Steffensen, Nordeas kommunikationschef, till SVT.
Tekniskt fel
Det ska enligt Nordea handla om köp som har gjorts med kort mellan 20-21 april.
– Det är ett tekniskt fel som gjort att köpen inte dragits från korten som normalt och inte heller visats som reserverat belopp. Det blev rättat vid 16-tiden idag fredag, säger Christian Steffensen.
Ska vara löst
Nordea uppger att problemen nu ska vara lösta.
Enligt Aftonbladet kan det dock dröja till under kvällen innan kundernas saldon rättas till helt.
Dagen efter Swedbanks kaos
Strulet för Nordeas kunder kommer i närmast osannolik samtid som det kaos som drabbade Swedbank under torsdagskvällen och fredagen.
Ett tekniskt haveri gjorde att flera kunder även till Swedbank chockades av minussaldon på sina konton.
Strul med programuppdatering
Problemen hos Swedbank uppstod i samband med en programuppdatering.
– Det är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det, säger Ralf Bagner, Swedbanks talesperson, till Aftonbladet.
“Saldouppgifterna rättas”
Senare under kvällen kom rapporter om att bankkaoset nu var över.
– Swedbanks stora IT-haveri under dagen ska nu vara löst och saldouppgifterna håller på att rättas, säger bankens presschef Unni Jerndal till Sveriges Radio
Pengarna var trygga
Enligt ett uttalande från Swedbank ska kundernas pengar aldrig ha äventyrats och varit trygga under hela strulet.
De som upplever sig ha drabbats ekonomiskt uppmanas att kontakta banken, meddelar Swedbank.
Foto: Nordea
Text: Redaktionen