24 nov 2025

Efter succéserien – Netflix stäms på enorm summa

2024 06 07

Serien ”Baby Reindeer” har gjort sucé på Netflix.

Under sin första månad på plattformen har den dragit in 60 miljoner visningar.

Nu stäms succéserien.

Fiona Harvey, kvinnan som påstår sig vara verklighetens ”Martha” i serien, har skickat in en stämningsansökan om förtal, rapporterar Financial Times.

Hon kräver 170 miljoner dollar i skadestånd från Netflix. Det motsvarar cirka 1,8 miljarder svenska kronor.

Baby Reindeer är skriven av och handlar om komikern Richard Gadd, 35.

Serien baseras på hans erfarenhet av att blivit förföljd av en stalker. I serien heter kvinnan som förföljer honom Martha och spelas av Jessica Gunning. Martha skickar tusentals e-postmeddelande till Gadd, ringer honom regelbundet, dyker upp hemma hos honom och överfaller hans flickvän i en scen.

I slutet av serien döms Martha till fängelse.

”Största lögnen i tv-historien”

I inledningen av Baby Reindeer möts tittarna av orden:  ”det här är en sann historia”.

Fiona Harvey vänder sig starkt mot beskrivningen.

– Det här citatet är den största lögnen som berättats i tv:s historia, står det i hennes stämningsansökan.

– Det är en lögn som har skapats av Netflix och serieskaparen, Richard Gadd, i girighet och strävan efter berömmelser. En lögn utformad för att locka tittare, få uppmärksamhet och tjäna pengar, och för att förstöra livet för målsägande Fiona Harvey.

Identifierade snabbt Harvey

Användare på internet identifierade snabbt Fiona Harvey snabbt som Martha i serien. De jämförde inlägg på sociala medier från Netflix-serien med gamla inlägg från Harvey.

Efter ryktesspridningen bröt Fiona Harvey tystnaden i maj. I en intervju med den brittiske journalisten Piers Morgan berättade Harvey att karaktären Martha sannolikt är baserad på henne. Hon erkände att hon haft kontakt med Gadd och gett honom smeknamnet ”baby reindeer”, men förnekade att hon skickat 41 000 mejl, över 350 röstmeddelande och 106 brev till komikern.

Så svarar Gadd och Netlix

Netflix har kommenterat stämningsansökan.

– Vi kommer försvara det här kraftfullt och stå upp för Richard Gadds rätt att berätta sin historia, säger en talesperson för streamingjätten.

I en intervju med The Guardian i april uttalade sig Richard Gadd om skapandet av Baby Reindeer. Han berättade han ”justerat den något för att skapa dramatiska klimax”, men betonade att serien handlar om en sann historia.

– Det är väldigt känslomässigt för det är sant. Jag blev allvarligt förföljd och allvarligt misshandlad. Men vi ville att serien skulle existera inom konstsfären för att skydda människorna den baseras på.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen