Ebba Busch om varför KD tappat – Uppger två orsaker

2021 11 22

Kristdemokraterna låg på 13 % i SCB:s stora mätning våren 2019 men har nu rasat ned till 4 – 5 %. Och ikväll svarade Ebba Busch på vad som ligger bakom.

Det var i SVT i kväll som Kristdemokraternas ledare svarade på vad som orsakar partiets kraftiga tapp i opinionsmätningarna.

Väldigt uppmärksammade

Ebba Busch tog upp två saker:

▪Abortfrågan 2019

▪Migrationen 2019

Båda frågorna fick väldigt mycket uppmärksamhet under våren och sommaren 2019, strax efter att partiet fick över 12 % i flera mätningar och hela 13 % i en mätning i samband med att EU-valet stod för dörren.

Stor turbulens

Men sedan blev det stor turbulens kring ett avslöjande om hur KD:s EU-parlamentariker Lars Adaktusson hade röstat i EU-parlamentet om kvinnors aborträtt. Kritikerna ansåg att han hade röstat nej till abort hela 22 gånger medan han själv framhöll att han hade röstat emot att frågan skulle avgöras på EU-nivå.

Detta var också en av orsakerna Ebba Busch tog upp ikväll.

– Vi blev förknippade med en linje i abortfråga som inte stämmer. Då tappade vi ungefär tre procentenheter direkt kopplat till detta.

Stramade år

Därefter gick Ebba (KD) in på den andra orsaken.

– Det andra tydliga tappet på ytterligare tre procentenheter är migrationsfrågan. Våra väljare tyckte att vi var för otydliga men framför allt att vi i början på sommaren 2019 röstade för en migrationslinje som var alldeles för generös, som inte var hållbar, säger hon till SVT.

Därefter stramade KD åt sin migrationspolitik.

– Nu ser jag fram emot att möta väljarna med en migrationslinje som är betydligt mer hållbar och då kan vi också vända opinionstappet, tror Ebba.

Husbråket inget huvudorsak

När det gäller husbråket med Esbjörn, 82 år, så ser hon inte det som en av huvudorsakerna till tappet.

– Vi ser att det stora tappet kom innan, kopplat till abortfrågan och migration. Men det är klart att ett år där man har fått lov diskutera helt andra frågor än politik, det har varit negativt, också för vår möjlighet att hämta ikapp det här tappet, säger Ebba till SVT.

ANALYS

Ebbas analys är korrekt – man ser tydligt i mätningarna hur KD tappade mycket kraftigt direkt i samband med turerna kring avslöjandet om Lars Adaktusssons (KD) röstning i abortfrågan. Och frågan om anhöriginvandring orsakade ytterligare ett tydligt tapp då KD röstade ja till ökad anhöriginvandring i juni 2019.

I Ipsos i maj 2019 hade KD 12 % men i december 2019 hade partiet fallit ned till 6 %. Därefter har partiet glidit ned ytterligare upp emot två procent.

Nu försöker partiet nollställa läget i samband med rikstinget och då även hustvisten tycks vara över. Det som talar för partiet framöver är bland annat att partiledaren är mycket energisk och en stark kampanjare vilket är viktigt under ett valår.

Foto: Kristdemokraterna

[yop_poll id="882"]

BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 17

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal i Sverige kommer förbjudas

2024 09 17

Inom kort kommer ett antal telefonsamtal i Sverige att förbjudas.

Detta eftersom Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat beslut om nya regler för vilka samtal som svenska teleoperatörer ska stoppa.

Syftet med regeländringen är att minska risken för att folk utsätts för bluffsamtal från utlandet.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.

"Kommer ge stor effekt"

Många av samtalen som myndigheten pekar ut kommer från utlandet, men maskeras som att de ser ut att ringas från ett svenskt nummer.

Det är bland annat dessa samtal som PTS hoppas komma åt – genom att teleoperatörerna helt enkelt ska stoppa samtalen från att komma fram.

– Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons i ett pressmeddelande.

Blir allt vanligare

De skarpa reglerna ersätter det som tidigare enbart var en vägledning för operatörer och som publicerades av PTS förra året.

Tack vare den har redan flera samtal kunnat blockeras, men nu skärps alltså regelverket.

Det innebär i korthet att bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer förbjuds på så sätt att operatörer blockerar dem.

Samma sak ska gälla motsvarande samtal som ser ut att komma från svenska mobilnummer, förutsatt att det kontrollerats att numret inte används i utlandet.

I vissa fall ska operatörerna blockera nummerpresentationen istället för att stoppa själva samtalet.

– Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör, understryker Post- och telestyrelsen.

Utreder bluff-sms

Utöver samtalsförbuden utreder PTS parallellt frågan om bluff-sms.

Att det skickas textmeddelanden med förfalskade avsändarnamn, till exempel banker eller myndigheter, är en annan form av växande bedrägeri över telefon.

I nuläget saknar PTS effektiva verktyg för att reglera metoden, men utreder just nu om det går att agera mot problemet.

De nya samtalsreglerna för nummer i fasta nätet träder i kraft 4 november 2024. Motsvarande för mobilnummer börjar gälla 3 mars 2025.

Foto: B. Mars

Text: Redaktionen