E4 avstängd

2024 04 27

En trafikolycka har inträffat på E4 och vägen har stängts av.

Tidigt på lördagsmorgonen har en olycka skett i trafiken på E4.

Det rör sig om en lastbil som har vält norr om Tönnebro utanför Söderhamn.

Vägen är nu helt avstängd i norrgående riktning.

Det rapporterar Aftonbladet.

Inga skador

Det finns i nuläget inga uppgifter om att lastbilschauffören ska ha skadats i samband med olyckan.

Stor köbildning formas nu på platsen och bilister uppmanas att ta en annan väg.

Det är oklart exakt vad som föranlett olyckan, det finns ingenting som pekar på att fler fordon skulle vara inblandade i händelsen.

Lär ta flera timmar

Jimmy Andersson, som är larmbefäl på räddningstjänsten i Hälsingland, förklarar att insatsen kommer att ta ett tag.

– Arbetet på platsen lär ta några timmar. Det ska komma bärgare bland annat, säger han till tidningen.

Fler som dog

En ny rapport från myndigheten Trafikanalys visar att något fler dog i trafiken under 2023 än året innan.

– Under 2029 omkom 229 personer i vägtrafikolyckor, mot 227 personer året innan, +1 procent. Därmed var 2023 det femte året i rad med färre än 230 omkomna. Av de 229 omkomna var 52 kvinnor och 177 män, det vill säga 77 procent var män, förklarar myndigheten.

Har minskat

Andelen barn som hamnar i trafikolyckor har minskat över tid.

– Av de omkomna under 2023 var 12 barn under 18 år, jämfört med 15 barn året innan. Av de 12 barn som omkom under 2023 var 5 i personbil och övriga 7 oskyddade trafikanter; 1 på moped, 2 cyklister, 2 gående och 2 övriga oskyddade trafikanter.

– Den långsiktiga trenden är minskning av barn bland de omkomna. I slutet av 1980-talet var runt 12 procent av de omkomna barn under 18 år, medan det senaste decenniet har barnen utgjort ungefär 5 procent.

De allra flesta trafikolyckorna med dödlig utgång skedde utanför tätbebyggt område.

– Vanligaste hastighetsgränserna på olycksvägarna var 70 km/h och 80 km/h. Det är jämförelsevis färre personer som omkommer på vägar med de högsta hastigheterna, fortsätter Trafikanalys.

Foto: Melvin

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen