Dystert besked för alla som gillar chips

2024 08 04

Ett tråkigt besked kommer nu för alla som tycker om att äta chips.

Chips är utan tvekan ett av våra mest populära snacks.

Men chipstillverkarna behöver potatis, och har stött problem på grund av potatisbrist.

Vissa tillverkare har till och med tvingats lägga ner produktionen under perioder.

– Vi fick 100 ton potatis som inte gick att använda till chips, så då räckte det inte riktigt till hela sommarens produktion som det brukar göra, säger Oliver Lundberg, VD för Gotandschips, till SR.

Gotlandschips har tvingats lägga ner produktionen under ett par veckors tid.

Och även större tillverkare som OLW märker av problemet, rapporterar radiokanalen.

”Letat i alla vrår”

Förra höstens regnande har lett till potatisbrist, och har även lett till reducerade utsädesvolymer.

Det vittnar chipsjätten OLW om.

– Man har ju verkligen letat i alla vrår över att hitta all utsäde som har gått att sätta, säger Lars Andersson, platschef på OLW:s potatislager, till radiokanalen.

OLW klarade sig under fjolåret, men tvingas att importera potatis en månad om året.

Företaget utesluter inte att man kan tvingas importera potatis under flera månader om det blir en svagare skörd.

Har ransonerat leveranser

Det är alltså den blöta hösten förra året som har ställt till problem.

Gotlandschips har till och med tvingats ransonera leveranser till kunder.

– Vi försökte att bygga upp lager och prioritera och fördela ut till kunder så gott det gick för dem och så gott det gick för oss, och det har väl funkat hyfsat bra. Men det tar ett tag innan vi kommer ikapp på riktigt igen, säger Oliver Lundberg till radiokanalen.

En sämre tillgång till potatis av rätt kvalitet kan alltså ställa till stora problem för chipstillverkarna, vilket påverkar tillgången till chips. Gotlandschips vill heller inte importera potatis.

Tidigare i somras har det varit potatisbrist i hela Europa, rapporterade TV4.

Förutom att vädret påverkar så har också många odlare försvunnit på grund av dålig lönsamhet, enligt kanalen.

Foto: E. Vittoriosi

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen