Donald Trump i rejält blåsväder

2024 08 17

Republikanernas presidentkandidat har hamnat i blåsväder.

Det amerikanska valet närmar sig med stormsteg.

Som bekant visar de senaste opinionsundersökningarna en viss ledning för Kamala Harris, men Donald Trump är tätt bakom.

Nu har dock republikanernas presidentkandidat hamnat i blåsväder - och kritiseras av veteraner.

Det rapporterar The Hill.

Jämförde medaljer

Under ett kampanjmöte menade Trump att en civil medalj är bättre än USA:s högsta militära utmärkelse.

Miriam Adelson, en viktig donator, fick av Trump en frihetsmedalj som Trump framhöll betyder mer än USA:s hedersmedalj ”Medal of Honor”.

Nu rasar veteranförbunden.

Hård kritik

Veteraner från utlandskrig, en av de äldsta veteranorganisationerna i USA, riktar hård kritik mot uttalandet.

– Dessa idiotiska kommentarer förminskar inte bara betydelsen av vår nations högsta utmärkelse för tapperhet, utan karakteriserar också på ett grovt sätt uppoffringarna från dem som har riskerat sina liv utöver vad plikten kräver, framhåller VFW:s nationella befälhavare Al Lipphardt i ett uttalande.

– När en kandidat till posten som överbefälhavare så fräckt avfärdar det mod och den vördnad som symboliseras av hedersmedaljen, ifrågasätter jag om han eller hon kan fullgöra sina skyldigheter med det allvar och den urskiljning som krävs.

Problematisk historia

Politico rapporterar att Trump har en problematisk historia vad gäller veteraner.

– Trump har en historia av att göra kontroversiella kommentarer om veteraner, och fick bakslag för dem under både 2016 och 2020 års kampanjer, uppger Politico.

Harris i ledning

Demokraternas presidentkandidat Kamala Harris leder alltjämt med små marginaler över Trump i mätningarna.

Trumps allierade har uppmanat honom att fokusera på ekonomin och invandringen, två frågor som bedömare menar kan vara till hans fördel.

Samtidigt har det gått allt bättre för demokraterna sedan det att Joe Biden gav beskedet om att han inte ställer upp för omval, och att Harris blir kandidat istället.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


JUST NU: “Unikt köpläge” för svenska villaägare

2025 08 08

Priset på solceller rasar.

Under det senaste årtiondet har allt fler solceller satts upp på taken hos svenska villaägare.

På sistone har dock intresset svalnat.

Nu kommer besked om att priset på solceller rasar – någonting som beskrivs som ett “unikt köpläge” för svenska villaägare.

“Unikt köpläge”

75 procent av svenska solcellsinstallatörer har sänkt sina priser under 2025.

Solpanel- och växelriktarpriserna fortsätter att falla.

– Hemsols färska marknadsundersökning visar att det nu råder ett unikt köpläge för svenska villaägare, framhåller företaget Hemsol, som bland annat jämför priser, i ett pressmeddelande.

Majoriteten sänker

Undersökningen visar att 75 procent av företagen har sänkt priserna, 22 procent håller oförändrade priser och tre procent har höjt priserna.

– Detta är en av de mest dramatiska prissänkningar vi sett på den svenska marknaden. När tre av fyra installatörer sänker priserna samtidigt skapas ett unikt tillfälle för husägare som funderat på solceller, säger Elias Bülow, medgrundare av Hemsol.

Bland de bidragande anledningarna till prisfallet finns pressade marginaler, ökad konkurrens, lagerfyllnad och överkapacitet.

Globalt prisras

Den globala överproduktionen av solpaneler har skapat vad Hemsol beskriver som “en köparens marknad utan motstycke”, vilket nu syns tydligt i de svenska installatörernas prissättning. 

Sedan september förra året har priserna fallit konsekvent månad för månad.

– Med våra enkätresultat som visar att 75 procent av installatörerna sänkt priserna ser vi hur de globala pristrenderna nu verkligen slår igenom på hemmamarknaden. För konsumenten betyder det fantastiska möjligheter, fortsätter Elias Bülow.

“Följer samma mönster”

För en typisk 440W solcellspanel innebär detta att grossistpriset sjunkit från cirka 563 kr (september 2024) till 497 kr (juni 2025) för en N-typ monokristallin solpanel. 

Detta innebär en prissänkning på 66 kr per panel eller nästan 12 procent på bara nio månader.

– Växelriktarmarknaden följer samma mönster som panelerna, med kontinuerliga prissänkningar över hela linjen, förklarar Hemsol.

Foto: F. Öhlander

Text: Redaktionen


Jättesug efter oväntade Biltema-produkten – har sålt 11,5 miljoner

2025 08 08

Biltemas kanske mest hajpade produkt är varken bildelar eller verktyg.

Istället rör det sig om korv.

Den populära kedjan säljer stora mängder korv som marknadsförs under namnet "Biltemakörv".

Bolaget började sälja korven för ungefär sju år sedan – och det är klart och tydligt att kunderna uppskattar konceptet.

11,5 miljoner

Det var få som tänkte sig att korven skulle bli en sådan succé som det har blivit.

Marknadschef Johan Gerdevåg beskriver korven som “helig”.

Den beskrivningen motiveras av att Biltema säljer miljontals "Biltemakörvar”.

– På rullande tolv (månader, reds anm) handlar det i nuläget om ungefär 11,5 miljoner sålda korvar, säger Johan Gerdevåg till Market.

“Betyder allt”

Utöver själva korven säljer även Biltema olika klädesplagg med korvtryck, däribland strandhattar, badshorts, t-shirts och strumpor.

De som uppskattar korven har även etablerat en egen supportersida på Facebook med 12 000 följare.

– Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet, fortsätter Gerdevåg.

– Den genererar så mycket engagemang bland våra målgrupper.

Korven kostar alltjämt fem kronor i Biltemas café.

Har flest varuhus

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo. 

Danmark och Finland

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Biltema Finlands huvudkontor ligger i samma byggnad som varuhuset i Helsingfors medan Biltema Danmark har sitt huvudkontor i samma byggnad som varuhuset i Slagelse.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen