BEKRÄFTAT: Dödligt virus hos Sveriges fjärde mest populära husdjur

2023 09 20

Länsstyrelsen har konstaterat fall av en dödlig virussjukdom för djur.

Det är Länsstyrelsen i Södermanland som går ut med den mycket viktiga informationen som berör ägare till sammanlagt 75 000 husdjur över hela landet.

Så många sällskapskaniner finns det nämligen i Sverige – vilket gör djuret till det fjärde mest populära husdjuret.

Hög dödlighet

Det dödliga viruset man upptäckt kallas för myxomatos, men är mer känt som kaninpest.

– Kaninpest har konstaterats hos tamkanin i Nyköping, men kaninerna kan även ha blivit smittade i Oxelösund, framhåller Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten är sjukdomen smittsam och det råder hög dödlighet bland de individer som drabbas av sjukdomen.

– Kaninerna insjuknar oftast en till två veckor efter att ha blivit smittade, informerar Länsstyrelsen.

– De första symtomen är att ögonlocken svullnar och tårflödet kan bli varigt. Huden svullnar även upp runt ögon, nos, mun och könsöppning.

Andra djur smittas inte

Viruset sprids kaniner emellan antingen genom direktkontakt eller om djuren kommer i kontakt med insekter eller fåglar.

Kaninpest drabbar enbart kaniner, andra djur eller människor kan inte smittas.

Det finns dock kombinationsvaccin mot både kaningulsot och kaninpest och Länsstyrelsen uppmanar oroliga kaninägare att kontakta sin veterinär för att skydda sina djur.

Man ska även rapportera till Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) om man hittar döda eller sjuka kaniner, skriver myndigheten.

"Är som familjemedlemmar"

Omkring vart tredje hushåll i Sverige har något slags sällskapsdjur. 

– Svenskarna är ett djurälskande folk. Våra djur är i första hand familjemedlemmar som vi ömmar för, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskaps hos Agria Djurförsäkring, till den egna hemsidan.

– Nio av tio hundar är veterinärvårdsförsäkrade och de senaste fem åren har antalet försäkrade små sällskapsdjur som till exempel kaniner och marsvin fördubblats.

Fyra på listan

Vanligaste husdjuren i Sverige är, ganska överlägset, katt och hund.

Kaniner återfinns på fjärde plats.

Här är hela listan över de vanligaste sällskapsdjuren i landet:

  1. Katt 1 443 000
  2. Hund 881 000
  3. Akvarium 81 000
  4. Kaniner 75 000
  5. Fågel 46 000
  6. Hamster 19 000
  7. Marsvin 16 000
  8. Reptil 13 000
  9. Mus/råtta 8 000

Källa: Agria Djurförsäkring

Foto: J. Lagenwall

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen