1 april 2026

Död person hittad nära riksdagshuset

2023 08 14

En person har hittats död.

Kroppen är funnen i nära anslutning till riksdagshuset i Stockholm.

Upptäckten gjordes under måndagsmorgonen, rapporterar P4 Stockholm.

Allmänheten hittade kroppen

Det är i vattnet, närmare bestämt i Norrström, som den livlösa kroppen hittats.

Norrström är det utlopp som flyter genom centrala Stockholm och är Mälarens primära utlopp i Östersjön. Bland annat ligger alltså riksdagshuset, där Sveriges främsta politiker samlas, precis intill samma vatten.

Enligt polisen var det inga myndigheter som gjorde fyndet.

Personen upptäcktes istället av allmänheten.

– Det var allmänheten som ringde och gjorde oss uppmärksamma på att en kropp flöt där, säger polisens talesperson Carina Skagerlind från polisregion Stockholm till Dagens Nyheter.

– Man har sett någon person som flyter i vattnet. Vi kan konstatera att det är en avliden person, en man, säger hon till Aftonbladet.

Kroppen flöt fram i strömmen när det upptäcktes och larmet inkom strax efter 09.30.

– Räddningstjänsten hjälpte till att ta upp kroppen ur vattnet, rapporterar P4..

Polisen fåordig

I skrivande stund är polisen mycket fåordig om den avlidna personen.

Man har inte gått ut med några detaljer kring identiteten, utöver personens kön, eller det misstänkta händelseförloppet.

– Det är det vi får jobba vidare med. Efter det får vi jobba vidare med vad som har hänt, säger Carina Skagerlind till Aftonbladet.

Delvis beror det på att man ännu inte vet.

– Det är för tidigt att säga om personen utsatts för brott eller inte enligt polisen, erfar P4 Stockholm.

Ingen rapport än

Polisen har när den här artikeln publiceras inte heller kommenterat händelsen eller skrivit ihop en händelserapport på hemsidan, som alltid görs efter en polisinsats.

Texten uppdateras

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


01 juni 26

”15 000 kronor per person” – ny skattesänkning

2026 06 02

Pendlare ska kunna spara upp till 15 000 kronor i månaden.

Det framgår av ett nytt vallöfte från Moderaterna.

Regeringspartiet föreslår att kollektivtrafikkort betalda av arbetsgivaren ska bli en skattefri förmån med ett tak på 15 000 kronor per person och år. 

– För en barnfamilj där båda föräldrar pendlar innebär det upp till 2 500 kronor mer i plånboken varje månad, framhåller Moderaterna i ett uttalande.

”Sjuksköterskan, snickaren och tjänstemannen”

Enligt förslaget ska arbetsgivare kunna erbjuda kollektivtrafikkort som en skattefri förmån upp till 15 000 kronor per år. 

Förmånen ska gälla periodbiljetter med en giltighetstid på minst 30 dagar för kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg och tunnelbana. Även resor med nationella operatörer som SJ och VR Snabbtåg omfattas av förslaget.  

Enligt Moderaterna innebär förslaget i praktiken kostnadsfria månadskort för många pendlare.

–  Den som ställer klockan och tar sig till jobbet varje dag ska känna att ansträngningen lönar sig. Med skattefria kollektivtrafikkort gör vi det billigare att pendla för hårt arbetande människor. Det gäller sjuksköterskan, snickaren och tjänstemannen lika mycket som alla andra, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

LÄS MER: Positivt besked för svenska pensionärer 

Löftet: 5 000 kronor mer varje månad

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) beskriver reformen som en del i Moderaternas löfte om att en vanlig familj ska få behålla 5 000 kronor mer i plånboken i månaden nästa mandatperiod.

–  Du som anstränger dig och ställer klockan varje dag för att åka till jobbet ska få behålla mer pengar i plånboken. Nu tar vi nästa steg för att fler ska få behålla mer av sin lön. Vi gör det möjligt för arbetsgivare att kunna erbjuda kollektivtrafikkort som skattefri förmån, så att fler som jobbar ska slippa skatta på busskortet. Det är rättvist, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Livsmedel rusar i popularitet – trefaldig ökning 

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


1 juni 2026

Sverige kan tvingas avskaffa skatt – kan vara olaglig

2026 06 02

En omtalad skatt i Sverige har blivit ett EU-ärende.

Den svenska bankskatten har tidigare fått grönt ljus av EU-kommissionen.

Nu kan skatten prövas på nytt.

EU-domstolens generaladvokat vill nämligen att kommissionen ser över möjligheten till att tvinga Sverige att avskaffa skatten, rapporterar EFN.

Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) är inget fan av bankskatten. Men han avfärdar ett scenario där Sverige agerar i förtid och drar tillbaka den innan EU fattat sitt beslut.

– Vi har försökt hantera problemen med bankskatten, dels genom en lättnad som kommer Kommuninvest till dels för att deras verksamhet inte ska slås sönder, och sen genom att vi har en utredning som analyserar den här bankskatten. Den ska rapportera i januari nästa år och den ser vi fram emot att ta del av, säger Niklas Wykman till EFN.

S vill se skatt mot "övervinster"

Enligt finansmarknadsministern är bankskatt “mycket dåligt” och påverkar bland annat hushållens bolånekostnader negativt. 

Socialdemokraterna är av en annan uppfattning och har gått till val på att införa just en särskild skatt för bankerna. Det handlar om en tillfällig skatt mot “övervinster”.

Den tillfälliga skatten skulle gälla ett halvår till att börja med. Sen beror det på utvecklingen om man kan fortsätta med den, har partiets ekonomisk-politiska talesperson Mikael Damberg sagt till Aftonbladet.

LÄS MER: Positivt besked för svenska pensionärer

6,7 miljarder årligen

Hans Lindberg, vd för Svenska Bankföreningen, uppger att skatten inbringar drygt 6,7 miljarder kronor varje år. Han uppmanar även regeringen att slopa den.

– Nu befinner man sig i en process där skatten sannolikt förklaras olaglig. Då bör man från regeringens sida överväga att avskaffa skatten så snabbt som möjligt. Det vore ett klokt drag, säger Hans Lindberg till EFN.

LÄS MER: Riksdagsparti kräver: Sänk skatten för de rika

Foto: Olle Friman/Regeringskansliet

Text: Redaktionen