Det orsakade dödsolyckan på Gröna Lund

2024 06 14

Det har snart gått ett år sedan dödsolyckan i bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm.

En kvinna omkom och nio personer skadades i olyckan. Totalt slungades tre personer ut från åkattratktionen. 

Fastställt: Det orsakade olyckan 

Nu har Statens Haverikommission (SHK) presenterat sin rapport om vad som orsakade olyckan.

Enligt SHK orsakades olyckan av brister i beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till tågen i Jetline. Det ledde till att en bärarm med otillräcklig hållfasthet användes i tåget och brast.

– Bidragande orsak till de allvarliga konsekvenserna av olyckan var att fasthållnings­konstruktionen för passagerare inte var dimensionerad för de krafter som uppstod, framhåller myndigheten i rapporten.

Daniel Söderman, utredare på SHK, kommenterar slutsatsen på en pressträff. 

– Brotten på bärarmen var den direkta orsaken till de kraftiga störningarna som gjorde att personer föll ur, en avled och flera skadades allvarligt, säger han. 

Flera faktorer

Haverikommissionen radar upp följande bakomliggande faktorer till olyckan:

  • Avsaknad av en fastställd och etablerad metod på nöjesparken för att identifiera, bedöma och hantera risker i attraktionsverksamheten.
  • Otydliga regler för verksamhetsutövarens ansvar för säkerheten.
  • En otillräcklig offentlig tillsyn.

Vänder sig till Gröna Lund 

I rapporten riktar SHK flera uppmaningar till Gröna Lund.

Flera brister har noterats hos Nöjesparken. 

Gröna Lund uppmanas att utveckla säkerhetsarbetet för attraktionsverksamheten så att det minst säkerställer att:

  • risker i form av organisatoriska och tekniska brister som kan leda till olyckor kontinuerligt identifieras, analyseras och åtgärdas,
  • rutiner tas fram som säkerställer att utbytesdelar uppfyller de krav som ursprungligen ställts för den berörda attraktionen,
  • kontroller anpassas till en attraktions driftstid och identifierade risker,
  • hela säkerhetsarbetet återkommande följs upp, utvärderas och vid behov revideras.

Brottsutredning  pågår - Gröna Lund misstänks för brott

Samtidigt som SKH presenterar sin rapport fortsätter polisen att utreda olyckan. 

Hittills har polisen genomfört omfattande förhörsinsatser, tekniska undersökningar av tågvagnarna och materialanalyser.  

– Vår utredning är långtifrån avslutad. När vi nu också fått tillgång till haverikommissionens fullständiga rapport kommer en ny fas och det kan innebära att vi ändrar de hittills delgivna misstankarna eller kommer att rikta nya misstankar, säger Christer B. Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. 

Vidare berättar Christer B. Jarlås att tre företag misstänks för brotten grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

Ett av företagen är Gröna Lund. De övriga två är västsvenska företag som varit inblandade i tillverkningen av den aktuella främre bärarmen. 

– Gröna Lund AB misstänks för att ha brustit i kontrollen av företaget man skickat beställningen av tivolidelar till och av deras möjligheter att utföra arbete på det sätt som krävs. Utredningen visar även på bristande kontroll vid mottagande och bristfällig besiktigning av de beställda bärarmarna när de monterades på Jetline-tåget, säger åklagaren.

Uppmanar polisen och regeringen 

Statens Haverikommission har även gått ut med uppmaningar till polisen och regeringen. 

Polismyndigheten rekommenderas att:

  • Genomföra en översyn av föreskrifterna om tivolianordningar. Översynen bör syfta till en höjd säkerhetsnivån, bland annat genom att:
  • tivoliföretagens ansvar för säkerheten lyfts fram tydligare, bland annat att ansvaret omfattar alla de åtgärder som krävs för att attraktionen ska ha en betryggande säkerhet mot olycksfall,
  • behovet av ett systematiskt säkerhetsarbete återspeglas,
  • specifika krav på kontroller och besiktningar införs för att säkerställa att en tivoliattraktion inte genomgått ändringar eller ingrepp som kan försämra attraktionens säkerhet,
  • de allmänna råden om journalföring kompletteras så att det i journalen för varje attraktion även framgår vilka underhållsåtgärder, ändringar eller ingrepp som genomförts på attraktionen,
  • hänvisningar till gällande standarder uppdateras,
  • det tydliggörs att kraven om drift och underhåll i gällande standarder även omfattar tivoliattraktioner tillverkade före den 1 juli 2006.

SKH rekommenderar  regeringen att vidta åtgärder för att stärka den offentliga tillsynen över tivoliverksamheter.

Arkivfoto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


24nov2025

Oväntad varning för Coca Cola Zero – ”stor riskfaktor”

2025 11 24

Många väljer lightläsk med förhoppningen att det är ett nyttigare alternativ.

Men de sockerfria dryckerna är inte en garanti för att hälsan in ska påverkas negativt.

Regelbundet intag av Coca Cola Zero och andra lightprodukter kopplas till en rad oväntade hälsoproblem, trots att de är sockerfria.

– Även om lightläsk minskar kalorier och socker, är det inte direkt ett frikort för din hälsa. Att dricka det för ofta har kopplats till problem som diabetes, högt blodtryck och tandskador, uppger hälsosajten Verywell Health.

Dåligt för tänderna

Att vanlig läsk är dåligt för tänderna är allmänt känt.

Men faktum är att också lightläsk kan vara skadligt för tandhälsan, speciellt om man dricker ofta.

Även om lightläsk inte innehåller socker är de ändå mycket sura, vilket försvagar tandemaljen över tid. Emaljerosion gör tänderna mer känsliga, missfärgade och ökar risken för karies, framhåller hälsosajten.

Diabetesrisken ökar

Ett annat skäl till att undvika sockrade drycker kan vara oron för att utveckla diabetes.

Men inte heller här elimineras risken för att man väljer ett sockerfritt läskalternativ.

– Forskning visar att personer som konsumerar näringsfattiga sötningsmedel kan uppleva förändringar i ämnesomsättningen som försämrar insulinkänsligheten och blodsockerkontrollen. Forskning kopplade att bara en lightläsk i veckan gav 67 procent högre risk att utveckla typ 2-diabetes.

Njurar och blodtryck

Lightläsk innebär också en belastning på njurarna.

Sötningsmedel och fosforsyra, som ofta finns i de sockerfria varianterna, belastar njurarna och öka risken för skador.

– Att dricka mer än två portioner om dagen har kopplats till en märkbar nedgång i njurfunktionen. Överdrivet intag av lightläsk är också kopplat till högt blodtryck och diabetes – två stora riskfaktorer för njursjukdom.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Oregelbunden hjärtrytm

Ett högt intag av lightläsk innebär också en ökad risk för oregelbunden hjärtrytm.

Och det krävs inga jättestora volymer.

– Forskning visar att personer som konsumerar mer än två liter lightläsk per vecka kan ha 20 procent högre risk att utveckla förmaksflimmer, uppger hälsosajten.

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: T. Barbhuiya resp M. Aminrad

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Fyll tanken idag – priset vid pump på väg mot toppnivå

2025 11 24

En plötslig prisökning vid pump kan vara nära förestående.

Den europeiska dieselmarknaden är på helspänn.

Anledningen är att de amerikanska sanktionerna mot Rysslands två största oljebolag trädde i kraft i fredags, vilket väntas orsaka en prishöjning på diesel i Europa redan den här veckan.

Det sker dessutom samtidigt som flera raffinaderier både i Mellanöstern och Europa har stängt på grund av underhåll.

Då kan dieselpriset tillfälligt nå nya toppnivåer för året, spår Alan Vaht, styrelseledamot i estniska Terminal AS.

– Vi når helt klart nya toppar, och om fredagens sanktioner från USA genomförs och nästa års europeiska sanktioner också genomförs, då är oron faktiskt ganska stor. Vart priserna kan ta vägen, särskilt för dieselbränsle, är oförutsägbart, säger han till den estniska nyhetskanalen ERR.

"Finns ingenting att göra"

På måndagen ligger dieselpriset i Sverige över 17 kronor litern vid pump på flera bensinstationer. Toppen noteras i Rönninge med 17,69 kronor, enligt Bensinpriser.nu. Företagspriset ligger på över 18 kronor litern, visar siffror från OKQ8.

Enligt ekonomiexperten Raivo Vare finns det inget att göra mot prisökningen om rysk råolja försvinner från marknaden.

– Om rysk råolja, som är betydligt billigare, inte används utan istället används, så blir även deras logistiska kostnader för att importera olja betydande, och detta ökar automatiskt det totala självkostnadspriset genom en ökning av insatspriserna. Det finns en rädsla för att dessa priser kan öka i någon form i Europa. Det finns ingenting att göra, säger han till samma kanal.

Påverkar även Sverige

Circle K understryker att världspolitiken kan ha stor inverkan på råoljepriset, och i förlängningen även priset vid pump här i Sverige. När efterfrågan blir större än tillgången stiger priserna.

– Priset på raffinerad bensin och diesel påverkas av faktorer som efterfrågan i förhållande till raffinaderikapacitet samt lagervolymer i Europa och USA. Det finns ett starkt samband mellan priset på raffinerad bensin och diesel och råoljeprisets utveckling. 

LÄS MER: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Försvagad rysk krigskassa

Den ryska oljan bedöms som avgörande för Rysslands finansiering av kriget i Ukraina. Tidigare i november uppgavs finanserna ha bromsat in rejält efter att flera tidigare trogna kunder, däribland Kina och Turkiet, kraftigt minskat sina inköp.

I EU finns en plan på att fasa ut rysk olja och gas med målet att stoppa all import till 2027.

Och enligt Swedbank kommer prisökningen vid pump i Europa bara att vara tillfällig.

I prognosen för nästa år har vi antagit att priset på råolja kommer att ligga kvar på nuvarande nivå eller till och med vara något billigare än nuvarande nivå, säger Liis Elmik, seniorekonom på Swedbank, till ERR.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Circle K

Text: Redaktionen