Det orsakade dödsolyckan på Gröna Lund
2024 06 14
Det har snart gått ett år sedan dödsolyckan i bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm.
En kvinna omkom och nio personer skadades i olyckan. Totalt slungades tre personer ut från åkattratktionen.
Fastställt: Det orsakade olyckan
Nu har Statens Haverikommission (SHK) presenterat sin rapport om vad som orsakade olyckan.
Enligt SHK orsakades olyckan av brister i beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till tågen i Jetline. Det ledde till att en bärarm med otillräcklig hållfasthet användes i tåget och brast.
– Bidragande orsak till de allvarliga konsekvenserna av olyckan var att fasthållningskonstruktionen för passagerare inte var dimensionerad för de krafter som uppstod, framhåller myndigheten i rapporten.
Daniel Söderman, utredare på SHK, kommenterar slutsatsen på en pressträff.
– Brotten på bärarmen var den direkta orsaken till de kraftiga störningarna som gjorde att personer föll ur, en avled och flera skadades allvarligt, säger han.
Flera faktorer
Haverikommissionen radar upp följande bakomliggande faktorer till olyckan:
- Avsaknad av en fastställd och etablerad metod på nöjesparken för att identifiera, bedöma och hantera risker i attraktionsverksamheten.
- Otydliga regler för verksamhetsutövarens ansvar för säkerheten.
- En otillräcklig offentlig tillsyn.
Vänder sig till Gröna Lund
I rapporten riktar SHK flera uppmaningar till Gröna Lund.
Flera brister har noterats hos Nöjesparken.
Gröna Lund uppmanas att utveckla säkerhetsarbetet för attraktionsverksamheten så att det minst säkerställer att:
- risker i form av organisatoriska och tekniska brister som kan leda till olyckor kontinuerligt identifieras, analyseras och åtgärdas,
- rutiner tas fram som säkerställer att utbytesdelar uppfyller de krav som ursprungligen ställts för den berörda attraktionen,
- kontroller anpassas till en attraktions driftstid och identifierade risker,
- hela säkerhetsarbetet återkommande följs upp, utvärderas och vid behov revideras.
Brottsutredning pågår - Gröna Lund misstänks för brott
Samtidigt som SKH presenterar sin rapport fortsätter polisen att utreda olyckan.
Hittills har polisen genomfört omfattande förhörsinsatser, tekniska undersökningar av tågvagnarna och materialanalyser.
– Vår utredning är långtifrån avslutad. När vi nu också fått tillgång till haverikommissionens fullständiga rapport kommer en ny fas och det kan innebära att vi ändrar de hittills delgivna misstankarna eller kommer att rikta nya misstankar, säger Christer B. Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Vidare berättar Christer B. Jarlås att tre företag misstänks för brotten grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
Ett av företagen är Gröna Lund. De övriga två är västsvenska företag som varit inblandade i tillverkningen av den aktuella främre bärarmen.
– Gröna Lund AB misstänks för att ha brustit i kontrollen av företaget man skickat beställningen av tivolidelar till och av deras möjligheter att utföra arbete på det sätt som krävs. Utredningen visar även på bristande kontroll vid mottagande och bristfällig besiktigning av de beställda bärarmarna när de monterades på Jetline-tåget, säger åklagaren.
Uppmanar polisen och regeringen
Statens Haverikommission har även gått ut med uppmaningar till polisen och regeringen.
Polismyndigheten rekommenderas att:
- Genomföra en översyn av föreskrifterna om tivolianordningar. Översynen bör syfta till en höjd säkerhetsnivån, bland annat genom att:
- tivoliföretagens ansvar för säkerheten lyfts fram tydligare, bland annat att ansvaret omfattar alla de åtgärder som krävs för att attraktionen ska ha en betryggande säkerhet mot olycksfall,
- behovet av ett systematiskt säkerhetsarbete återspeglas,
- specifika krav på kontroller och besiktningar införs för att säkerställa att en tivoliattraktion inte genomgått ändringar eller ingrepp som kan försämra attraktionens säkerhet,
- de allmänna råden om journalföring kompletteras så att det i journalen för varje attraktion även framgår vilka underhållsåtgärder, ändringar eller ingrepp som genomförts på attraktionen,
- hänvisningar till gällande standarder uppdateras,
- det tydliggörs att kraven om drift och underhåll i gällande standarder även omfattar tivoliattraktioner tillverkade före den 1 juli 2006.
SKH rekommenderar regeringen att vidta åtgärder för att stärka den offentliga tillsynen över tivoliverksamheter.
Arkivfoto: Gröna Lund
Text: Redaktionen