JUST NU: Därför ökar coronasmittan i Danmark

2022 06 11

För första gången på fyra månader ökar nu smittspridningen i Danmark lagom till sommarsemestern.

Bakgrunden till att coronasmittan nu tagit fart igen är den nya virusvarianten BA 5.

Är mer smittsam

– Den är mer smittsam än tidigare [varianter], säger Danmarks folkhälsominister Magnus Heunicke (S) till Jyllands-Posten.

Trots att rapporter klargör att såväl personer som vaccinerats som personer som haft smittan tidigare kan smittas igen så är ministern optimistisk.

– Vi är på en mycket låg nivå i Danmark och har fortsatt en hög immunitet bland befolkningen, säger han.

November och december

Danska regeringen lovar också att det inte kommer att bli några nya nedstängningar.

– Viruset har dåliga villkor i sommar, menar ministern som framhåller att det är utomhusevent som gäller under sommaren och det gör att risken för smittspridning minskar.

– Det skulle vara en värre situation om BA 5 ökade och vi var inne i november eller december, säger Danmarks folkhälsominister.

Starkaste verktyget redo

Danska regeringen har klart för sig hur man kommer att agera framöver.

– Vår strategi handlar om att undvika nedstängningar och självklart värna våra mest sårbara invånare och använda oss våra starkaste verktyg.

– Främst vaccination men även tester, säger folkhälsoministern.

Inte mer sjukdom

Danmarks regering kommer mot hösten att presentera ett vaccinationsprogram där det kommer att framgå vilka kategorier som ska vaccineras och när.
– Man ska alltid vara uppmärksam när coronaviruset muterar och det gör det ofta. Det vi ser nu är en ny undervariant som är mer smittsam.

– Men det finns inget som tyder på att den leder till mer sjukdom och inte heller till överdödlighet, säger han.

Äldre och riskgrupper

Danmarks regering betonar att man ska vara försiktig när det gäller äldre och riskgrupper.

Den senaste registrerade veckan har smittspridningen ökar med 16 procent i Danmark rapporterar Jyllands-Posten.

Orsaken är den nya varianten BA 5 som även ökar i smitta runt om i Europa.

Färre på sjukhus

Samtidigt har antalet sjukhusinläggningar minskat vilket indikerar att den nya smittan åtminstone inte så här långt leder till fler svårt sjuka patienter.
Foto: U. Majnun

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen