Dansk jätte utmanar Biltema – närmar sig 30 butiker i Sverige

2024 07 05

Den danska detaljhandelskedjan Thansen öppnade sin första butik i Sverige 2022.

Vid lanseringen av butiken meddelade kedjan – som bland annat säljer biltillbehör och reservdelar till bilar och cyklar – att man ska ta upp kampen mot konkurrenten Biltema som har över 60 varuhus i Sverige.

Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.

Nu har Thansen presenterat resultatet för sitt första riktiga verksamhetsår i Sverige, 2023.

Bolaget redovisar gröna siffror.

Efter att ha öppnat flera nya butiker under fjolåret ökade nettoomsättningen kraftigt från 970 000 kronor till 24,9 miljoner kronor.

Thansen noterade en vinst på en miljon kronor under 2023.

Ett imponerande resultat, rapporterar E-handel.

Sajten pekar på att bolaget lyckats gå med vinst, trots att rörelsekostnaderna ”ökade enormt” under fjolåret – från 3,3 till 44,9 miljoner kronor.

Vill öppna 30 butiker

I slutet av 2024 kommer Thansen ha 15 till 17 butiker i Sverige. Målsättningen är att slå upp 30 butiker i landet senast 2027.

–  Vi letar naturligtvis efter helt rätt lägen och vill ha bra grannar runt oss. Lyckas det så når vi de 30 butikerna på fem år. Ja, på sikt går vi kanske om både Danmark och Norge, sade Thansens Sverigeched Kim Clausen till Dagens Handel för två år sedan.

Fakta Thansen

- Dansk detaljhandelskedja

- Har 84 butiker i Danmark och 40 butiker i Norge

- Sortimentet består bland annat av bildelar/bilutrustning, däck/fälgar, cyklar, camping/marin, elektronik/mobil, verktyg och lek/fritid

- Grundades 1991 av Bent Jensen, som också äger företaget

- Har beskrivits som ”Biltemas främsta utmanare”

Foto: Thansen 

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 30

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen