Dansk jätte utmanar Biltema – närmar sig 30 butiker i Sverige

2024 07 05

Den danska detaljhandelskedjan Thansen öppnade sin första butik i Sverige 2022.

Vid lanseringen av butiken meddelade kedjan – som bland annat säljer biltillbehör och reservdelar till bilar och cyklar – att man ska ta upp kampen mot konkurrenten Biltema som har över 60 varuhus i Sverige.

Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.

Nu har Thansen presenterat resultatet för sitt första riktiga verksamhetsår i Sverige, 2023.

Bolaget redovisar gröna siffror.

Efter att ha öppnat flera nya butiker under fjolåret ökade nettoomsättningen kraftigt från 970 000 kronor till 24,9 miljoner kronor.

Thansen noterade en vinst på en miljon kronor under 2023.

Ett imponerande resultat, rapporterar E-handel.

Sajten pekar på att bolaget lyckats gå med vinst, trots att rörelsekostnaderna ”ökade enormt” under fjolåret – från 3,3 till 44,9 miljoner kronor.

Vill öppna 30 butiker

I slutet av 2024 kommer Thansen ha 15 till 17 butiker i Sverige. Målsättningen är att slå upp 30 butiker i landet senast 2027.

–  Vi letar naturligtvis efter helt rätt lägen och vill ha bra grannar runt oss. Lyckas det så når vi de 30 butikerna på fem år. Ja, på sikt går vi kanske om både Danmark och Norge, sade Thansens Sverigeched Kim Clausen till Dagens Handel för två år sedan.

Fakta Thansen

- Dansk detaljhandelskedja

- Har 84 butiker i Danmark och 40 butiker i Norge

- Sortimentet består bland annat av bildelar/bilutrustning, däck/fälgar, cyklar, camping/marin, elektronik/mobil, verktyg och lek/fritid

- Grundades 1991 av Bent Jensen, som också äger företaget

- Har beskrivits som ”Biltemas främsta utmanare”

Foto: Thansen 

Text: Redaktionen


10 november 2025

Ryanair inför kritiserad regel – folk uppmanar till bojkott

2025 11 10

Redan i våras meddelade Ryanair att en större förändring var på gång.

Från och med i maj tidigare i år skulle flygbolaget slopa pappersbiljetterna en gång för alla.

Beskedet möttes av massiv kritik.

Resenärer blev fullkomligt rasande och har uppmanat folk att bojkotta Ryanair på grund av ändringen, enligt norska Dagbladet.

Kritiken tvingade Ryanair att backa. Istället sköts beslutet fram.

Tills nu.

Imorgon inför Ryanair den kritiserade regeländringen, vilket innebär att alla passagerare nu måste ha sitt boardingkort digitalt i appen för att få lov att gå ombord. 

Ifrågasätts

Enligt Ryanair använder redan 80 procent av passagerarna digitala boardingkort. Men det har inte lugnat kritikerna.

På sociala medier har beslutet kallats för “löjligt” och många frågar sig hur den äldre generationen, som inte är lika teknikkunnig, ska kunna hantera förändringen.

Det har också spekulerats i om Ryanair ska ta ut en högre avgift för de som behöver få sitt boardingkort utskrivet på plats, vilket för närvarande kostar drygt 200 kronor per biljett.

Vd:n svarar

Ryanair har svarat på kritiken.

Enligt flygbolaget kommer det att finnas möjlighet att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen utan kostnad, uppger Independent.

LÄS OCKSÅ: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Man är också förberedda på flera olika scenarier. Till exempel uppmanas folk som inte har smartphones att be en vän eller familjemedlem att ladda ner boardingkortet åt dem.

– Den stora oron som folk har är vad som händer om batteriet tar slut eller om man tappar sin telefon. Det är inga problem. Så länge du har checkat in innan du kommer till flygplatsen utfärdar vi ett nytt boardingkort i pappersform på flygplatsen utan kostnad. Men du måste ha checkat in innan du kommer till flygplatsen, säger Ryanairs vd Michael O’Leary till den brittiska tidningen.

Tar batteriet slut finns biljettnumret sparat och du kommer ombord ändå.

År 2008 blev Ryanair det första flygbolaget i världen att kräva att passagerare skulle checka in online i förväg. 

LÄS MER: Hit reser svenska folket på höstlovet

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 11

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen