Danmark snart mer populärt än Sverige
2024 08 01
Danmark håller på att gå om Sverige i popularitet.
Intresset för att besöka Sverige som turist är stort, men kanske inte så stort som det hade kunnat vara.
Sverige håller på att bli omsprunget av Danmark som turistland, rapporterar DN.
På senare tid har Danmark vissa månader gått om Sverige gällande internationell turism, enligt tidningen.
En orsak tros vara att Sverige satsar betydligt mindre på turismen än vad Danmark gör.
Danmark ökar mest i EU
Sverige är ett större land än Danmark och är också betydligt billigare.
Men trots det är Danmark alltså på väg att bli en mer populär turistdestination än vad Sverige är, enligt tidningen.
Från dansk sida är man inte förvånad över utvecklingen.
– Vi bygger våra kampanjer medvetet och preciserar våra målgrupper tydligt så åren efter corona så har vi haft mest turistökning inom EU, betydligt större än Sverige, säger Visit Danmarks marknadsdirektör Mads Schreiner till tidningen.
I Sverige satsar man förvånansvärt lite på turismen jämfört med andra nordiska länder.
Större satsning i Danmark
Enligt Visit Sweden är utvecklingen bland annat ett resultat av att Danmark satsar betydligt mer på turismen än vad Sverige gör.
– Danmark har en tydligare näringspolitisk satsning på turism. Visit Denmarks budget är närmare 150 procent större än vad Visit Sweden har, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson till tidningen.
Danmark gynnas förstås också av sitt läge nära Tyskland och övriga kontinenten.
Sverige satsar minst i Norden
Enligt Visit Sweden missgynnas Sverige också av stora avstånd och av vissa problem med infrastrukturen.
Men det faktum att Sverige satsar mindre på turismen tros också ha en stor påverkan.
Sverige är det land som satsar minst pengar i Norden på att locka turister, har SR tidigare rapporterat.
Visit Sweden får varje år 1,6 miljoner kronor för att locka turister till Sverige.
Många i branschen tycker att det satsas alldeles för lite, eftersom Sverige har potential som turistland.
– Det är extremt små pengar i statsbudgeten som läggs på att marknadsföra det fantastiska land som vi har, säger Jonas Siljhammar, som jobbar för branschorganisationen Visita, till radiokanalen.
Foto: M König
Text: Redaktionen