Danmark kan säga ja till Trumps vädjan – på ett villkor

2025 05 15

Danmark öppnar för att gå till den amerikanska presidenten Donald Trump till mötes.

Redan innan Trump installerades i Vita huset var republikanen tydlig: han vill att alla medlemmar i Nato ska lägga minst fem procent av sitt lands BNP på försvaret.

Det är mer än dubbelt så mycket som nuvarande krav på två procent.

– Europa lägger bara en bråkdel av de pengar vi lägger. Vi har något som kallas för havet mellan oss, eller hur? Varför lägger vi miljarder och åter miljarder mer än Europa? sade Trump i ett uttalande i januari.

Beskrivits som "omöjligt"

Trumps vädjan utlöste en mindre chockvåg bland Natoländerna.

Kravet har beskrivits som “omöjligt”. Inget land lägger idag ens i närheten av fem procent av sitt BNP på försvaret. Närmast är Polen som lade 4,12 procent förra året. USA spenderade samma år 3,4 procent av sitt BNP på militära utgifter.

– Jag tror inte att det kommer att bli fem, vilket vid det här laget skulle vara omöjligt för nästan alla nationer i världen, sade Italiens försvarsminister Guido Corsetto tidigare i år enligt Politico.

Danmark kan säga ja – på ett villkor

Nu öppnar Danmark för det “omöjliga" målet.

Beskedet kommer från den danska utrikesministern Lars Løkke Rasmussen i samband med ett Natomöte i Turkiet.

– Om man har det tillvägagångssättet, så kanske fem procent inte är helt orimligt, säger ministern till TV2.

Det skulle dock kräva att siffran även inkluderar utgifter för exempelvis beredskap, enligt Lars Løkke Rasmussen.

LÄS MER: USA gör sig redo – att spendera en biljon dollar

Natochefens förslag

Mark Rutte, generalsekreterare i Nato, har tidigare lagt fram ett förslag där 3,5 procent ska innehålla direkta utgifter för försvaret. Övriga 1,5 procent ska gå till andra säkerhetsrelaterade utgifter.

Sverige har redan deklarerat att man avser att möta målet på 3,5 procent. Enligt regeringen handlar det om drygt 300 miljarder kronor extra som kommer att läggas på försvaret.

Målet beräknas vara i hamn till 2030.

– För att klara en så stor upprustning på kort tid, är samarbetspartierna överens om att Sverige under en övergångsperiod behöver låna till nya militära försvarsutgifter och att upprustningen av försvaret inte får tränga ut viktiga välfärdsbehov eller satsningarna på inre säkerhet, framhåller Tidöpartierna i ett gemensamt uttalande.

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygresor hos Ving och Apollo stoppas omedelbart

2025 09 30

Flera resejättar drabbas av inställda flyg med kort varsel.

Anledningen är det plötsliga konkursbesked som damp ned på tisdagsmorgonen, vilket fick avgångar att stoppas med omedelbar verkan.

Det handlar om flygbolaget Braathens som kastar in handduken för sin Airbus-verksamhet, och det får konsekvenser även för bland annat Ving och Apollo, enligt Di.

"Vi beklagar"

Det är främst just de två researrangörerna som drabbas av att Braathens går i konkurs. Ving och Apollo hade tecknat ett treårigt avtal med Braathens för två år sedan.

Vi beklagar naturligtvis all påverkan det här mycket tragiska beslutet har för externa parter, och vi har informerat de enstaka aktörer vars flygningar berörs, säger Alice Hedin som är Braathens presskontakt, till tidningen.

Även SAS påverkas av konkursen och har hittills ställt in tre flyg, enligt Expressen.

Löst "alternativ"

Totalt ska det handla om åtta flygningar från researrangörer som påverkas av Braathens konkurs bara idag tisdag.

Två av dem arrangeras av Apollo samt ett tur- och returflyg från Norge och Danmark med Ving.

Enligt Alice Hedin har man dock löst “alternativ produktion” för flera av rutterna.

LÄS MER: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar ställs in omedelbart

Återkallar licensen

Efter konkursbeskedet har Transportstyrelsen i Sverige återkallat den operativa licensen från Braathens vilket innebär att bolaget inte längre får genomföra flygningar.

– Transportstyrelsen har sedan en tid tillbaka följt den ekonomiska utvecklingen för Braathens International Airways och bedömer nu att bolaget inte längre har förutsättningar att uppfylla de krav som regelverket ställer på ett flygbolag. Därför beslutar vi om att återkalla den operativa licensen för Braathens International Airways, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Drygt 200 anställda berörs av konkursen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kastar in 200 miljarder kronor

2025 09 30

Sveriges regering ger besked om en mångmiljardsatsning.

Landets järnvägar måste rustas upp.

Och det rejält, enligt regeringen.

Nu skjuter Tidöpartierna till ytterligare 200 miljarder kronor för att satsa på svensk infrastruktur. Totalt handlar det om en “historiskt stor satsning” värd 1 171 miljarder kronor mellan åren 2026 och 2037, meddelar bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

 Människors vardag ska underlättas genom att vägarna håller och tågen kommer fram i tid, framhåller ministern i en debattartikel i Aftonbladet.

– Det är viktigt för att kunna skjutsa barnen, ta sig till och från jobbet eller hälsa på en släkting i annan del av landet. Det är också viktigt för stärkta förutsättningar för effektiva godstransporter som främjar jobb och tillväxt i hela landet.

Klart om 25 år

Satsningen innebär att järnvägen därmed kommer att vara helt färdigreparerad om 25 år, enligt Trafikverket, rapporterar DN.

– Under decennier har det slarvats med underhållet. När regeringen tillträde var underhållsskulden därför över 100 miljarder kronor. Dåliga vägar och försenade tåg är en vardag för luttrade pendlare och företagare i hela landet, menar Andreas Carlson.

LÄS OCKSÅ: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar stoppas

På bristningsgränsen

Skicket på de svenska järnvägarna har under en längre tid varit föremål för kritik. Svenska folket åker mer tåg än någonsin, men på ett slitet järnvägsnät som har beskrivits vara på bristningsgränsen.

Förseningar har ökat och järnvägsunderhållet hade i våras växt till 91 miljarder kronor, enligt SVT.

Med tiden så finns det en risk att resenärer tappar förtroendet och slutar resa med tåget. Då kan det ta väldigt lång tid att vinna tillbaka det förtroendet, sade Carl-William Palmqvist, docent i järnvägsteknik vid Lunds universitet, till tv-kanalen i våras.

"Enormt lyft"

Nu ska dock “trenden brytas”, lovar Andreas Carlson.

Kommande tolv år satsar regeringen 354 miljarder kronor på vägunderhåll, tillräckligt mycket för att komma i kapp med hela det eftersatta underhållet till 2037. Det är ett enormt lyft för Sverige. Vi satsar också stort på BK4, den högsta viktklassen på lastbilar.

LÄS OCKSÅ: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen