Dåliga nyheter för folk som kör elbil
2025 04 16
En ny trend i kombination med en kommande prischock utgör dyster läsning för många elbilsägare.
Ofta har det varit mer ekonomiskt fördelaktigt att ladda elbilen på station jämfört med att tanka en bensinbil.
Åtminstone sett till kostnaden för fordonet per mil.
Men så är inte längre fallet.
Det visar en ny genomgång från Privata Affärer som publiceras under onsdagen.
Enligt den uppdaterade kalkylen har snabbladdning på station blivit tio öre dyrare sedan början av 2024, samtidigt som bensinpriset under motsvarande period sjunkit med tio procent.
Riskerar prischock
I bakgrund av de nya siffrorna konstaterar tidningen därmed att milkostnaden numera är något dyrare för elbilen, baserat på laddning vid bensinstation.
Snabbladdningen bedöms i uträkningen kosta 11,02 kronor per mil medan bensinpriset ligger på 11,38 kronor per mil.
Visserligen har dock hushåll med tillgång till laddare hemma en bränslerabatt på drygt 75 procent i förhållande till bensinbilen.
Men det kan också sättas i relation till den prischock som kan drabba elbilsägare den närmaste tiden.
Ny modell
Från och med 1 januari 2027 ska nämligen alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift. Flera av dem har den redan på plats.
Den nya prismodellen innebär att elnätskostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.
Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.
LÄS MER: Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år
500 kronor i månaden
Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.
Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare, enligt låneförmedlaren Lendo som hänvisar till en analys från elbolaget Tibber.
Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.
– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber.
– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.
LÄS MER: Hushållen förvarnas – chockräkning på väg
Foto: My Energy
Text: Redaktionen