Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

2023 06 09

Kilopriset för räkor kommer att skjuta i höjden. 

Det varnar Sveriges fiskares producentorganisation, SFPO, för.

SFPO är Sveriges största organisation för yrkesfiskare och arbetar för sina medlemmars intresse.

Nu är medlemmarna bekymrade.

Räkfisket riskerar att halveras och priset för räkor kan bli dubbelt så dyrt, rapporterar GP.

Boven i dramat

Yrkesfiskarnas varning grundar sig i de vindkraftsparker till havs som är planerade att byggas utanför  kusten i Göteborg.

Ett projekt som kommer att vara förödande för räkfisket i regionen, enligt yrkesfiskarna.

– Räkbåtar i hela Bohuslän kommer att slås ut, säger Tommy Lang, ordförande för Havs- och kustfiskarnas producentorganisation, till GP.

”Vårt ord väger ingenting”

Enligt Tommy Lang är det placeringen av vindkraftsparkerna som kommer att ställa till det.

–  Vi hade kunnat samsas om ytorna om vindkraftsbolagen håller sig väck från de värdefullaste fiskeplatserna. Då kan vi leva. Nu är det precis tvärtom. Vindkraftsbolagen paxar de bästa platserna. Vårt ord väger ingenting, säger han till GP.

50 procent kan försvinna

Nu går yrkesfiskarna på västkusten ut med en kraftig varning.

Hela 50 procent av det svenska räkfisket riskerar att försvinna om de planerad vindkraftsparkerna på västkusten blir verklighet.

Det skulle även påverka priserna i svenska butiker.

Ett framtida pris för ett kilo räkor beräknas landa på mellan 500 och 600 kronor. I dag är snittpriset 250 kronor.

Länsstyrelsen utreder

Bollen ligger nu hos länsstyrelsen och regeringen.

Länsstyrelsen i Västra Götaland behandlar just nu två tillståndsansökningar för havsbaserad vindkraft utanför Göteborg.

Länsstyrelsens ska sedan meddela regeringen om sina slutsatser. Regeringen väntas därefter fatta ett beslut om tillståndsansökningarna.

Öppet brev till regeringen

Regeringen har tidigare beslutat att ge tillstånd två vindkraftsparker utanför Varberg och Falkenberg, Galene och Kattegatt Syd.

– Vi ger nu grönt ljus för bygget av två nya vindkraftsparker till havs längs västkusten, utanför Varberg och Falkenberg. Totalt rör det sig om ett hundratal vindkraftverk som kommer bidra med fossilfri el i en region med stark tillväxt och stort behov av ny och ren energi, sa statsminister Ulf Kristersson (M) efter beslutet.

Sveriges fiskares producentorganisation utryckte sin besvikelse över beslutet i ett öppet brev till regeringen.

– För svenskt fiskes del innebär besluten att bevilja tillstånd till vindparkerna Kattegatt Syd och Galene ingenting annat än en ren katastrof och ett definitivt slut för fisket i Kattegatt. Vi är extremt besvikna på besluten.

– De områden som nu kan bli föremål för marina vindkraftparker är de bästa fiskeplatserna i Kattegatt, ett havsområde som framöver kommer att bestå av skyddade områden och vindkraftparker – något yrkesfiske kommer inte att kunna bedrivas.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen


Nytt alkoholförbud föreslås i Sverige – kan leda till fängelse

2024 12 02

Tillverkning av alkoholhaltiga drycker är en av de starkast växande verksamheterna inom livsmedelsbranschen. 

Antalet producenter har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Nu riskerar dock många företagare att åka på ett rejält bakslag.

I regeringens utredning ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” föreslås det ett förbud mot att länka till Systembolaget.

Enligt utredningen ska alkoholtillverkare förbjudas att länka till sina produkter som säljs på Systembolaget.

– Kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas, står det i utredningen som vill ändra alkohollagstiftningen för att få bort länkandet.

– Lagstiftningen motverkar inte längre negativa effekter på folkhälsan på det sätt som varit avsett och bidrar inte på ett systematiskt och sammanhängande sätt till att uppfylla de syften och mål som lagts till grund för alkohollagstiftningen. Systembolaget befarar att det i förlängningen kan leda till EU-rättsliga ifrågasättanden av såväl monopolregleringen, som den restriktiva alkoholregleringen i övrigt.

Riskerar fängelse

Sveriges största företagsorganisation, Företagarna, reagerar kraftfullt på det nya förslaget.

– Vi tar oss för pannan. Det är det utan tvekan mest restriktiva lagförslaget på alkoholområdet vi sett på flera årtionden, och det sker under en regering som ofta slår sig för bröstet för att vara företagarvänlig och frihetlig, skriver Erik Östman, Företagarnas regelförenklingsexpert, i en debattartikel i Expressen.

Enligt Östman riskera den som bryter mot regeln fyra år i fängelse.

– Som jämförelse är straffet för misshandel högst två års fängelse, framhåller Företagarnas expert.

Fakta: Alkoholkonsumtionen i Sverige

- I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort.

- Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

- Rekordåret 2004 drack svenskarna i genomsnitt 10,6 liter ren alkohol per person. Därefter har den genomsnittliga årskonsumtionen minskat konstant bortsett från åren 2012 och 2013, då den steg något. Preliminära mätningar visar inte heller någon ökning under coronapandemin. 

Källa: IQ

 

Foto: Kazuend resp K. Kouchpeydeh

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen