JIMMIE ÅKESSON: Då ska SD in i regeringen

2022 12 09

Om fyra år ska Sverigedemokraterna ta plats i en regering.

Det nuvarande samarbetet mellan regeringen och SD är ingen långsiktig lösning.

Det betonar Jimmie Åkesson (SD) i en intervju med Expressen.

– Jag ser det här som ett första steg mot ett fullskaligt regeringssamarbete. Det är min ambition. Sedan nådde vi inte dit den här gången, men senast om fyra år vill vi ingå i regeringen, säger SD-ledaren till tidningen.

Han fortsätter:

– Vi vet inte vad som händer under den här mandatperioden och hur den utvecklar sig. Men jag är fast inställd på att senast i nästa val ska vi ingå som en fullvärdig medlem av regeringen. Det är klart, det finns inget som hindrar en regeringsbildare att ombilda en regering också under mandatperioden, men det är inget vi förhandlat om. Men senast då är det helt rimligt att vi också är en del av regeringen. 

Vill bli statsminister

Det kvarstår, om inget särskilt inträffar, fyra långa år innan Jimmie Åkessons regeringsdröm  kan bli verklighet.

Men även om högersidan vinner nästa val och SD får en plats i regeringen kvarstår många frågor.

Vem skulle egentligen bli statsminister i en regering bestående av både M och SD?

För Jimmie Åkesson råder det inga tvivel. Han vill bli Sveriges nästa statsminister.

–  Ja, det måste vara min ambition. Som ledare för Sveriges näst största parti så måste man ha den ambitionen. Det är klart att jag har den ambitionen. Och det är klart att om vi då är största parti i den regeringen, så är det inte orimligt att vi också slåss om att få leda den regeringen, säger han till Expressen.

Liberalerna säger nej – röd linje

En utmaning för Åkessons fyraårsplan blir att övertyga samarbetspartiet Liberalerna.

L har vid upprepade tillfällen understrukit att de inte kommer att rösta fram en regering där SD ingår.

– För Sveriges socialliberala parti är det inte aktuellt att släppa fram en regering med SD, sa L-ledaren Johan Pehrson till SvD innan riksdagsvalet.

– Sedan SD kom in i Sveriges riksdag har jag slagits för deras rätt att få arbeta i utskott och delta fullt ut i alla sammanhang. Det är väljarnas val. Jag kan ha synpunkter på om det är klokt eller inte men väljarna har aldrig fel, men jag ger också ett besked om att det här är en röd linje för mig, tillade Johan Pehrson.

Foto: Sverigedemokraterna resp Moderaterna

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen