Coop presenterar storsatsning – ska hjälpa kunderna
2023 09 18
Från den 18 september till den 1 oktober ska det bli enklare att handla svenskproducerade råvaror och livsmedel på Coop.
Butikskedjan går fram med en ny satsning för att underlätta för kunderna.
För att gagna såväl kunder, produktion, företag och handeln i Sverige kommer svenskproducerade varor att prydas med märket ”Från Sverige”.
Det uppger Coop i ett pressmeddelande.
Varor som märks med "Från Sverige" är odlat, fött och uppvuxet, förädlat, förpackat samt kontrollerat i Sverige.
Undersökning ger tydlig indikation
I ett pressmeddelandet hänvisar Coop till opinionsinstitutet Demoskop Attitydundersökning från 2023.
Enligt undersökningen letar närmare 60 procent av svenska folket alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel.
– Med tydligare butiksexponering gör vi det enklare för våra kunder och medlemmar att göra medvetna val av produkter.
– Genom att välja till exempel kött och mjölk från Sverige bidrar det till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och den svenska självförsörjningsförmågan. Så kom ihåg att titta efter märket när du handlar, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef Coop Sverige.
I dag har Coop cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen ”Från Sverige”.
Ägs av medlemmarna
Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor med cirka 800 butiker.
Butikerna ägs av 3,8 miljoner medlemmar.
Tre matjättar dominerar
I dag dominerar tre stora aktörer – Ica, Coop och Axfood – den svenska livsmedelsmarknaden.
Matjättarna äger över 90 procent av marknaden.
Ica är den i särklass största aktören. Livsmedelskedjan äger över 50 procent av marknaden.
Coop är den näst största aktören med en marknadsandel på cirka 20 procent.
Axfood är tredje störst och beräknas äga drygt 16 procent av marknaden.
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen