Coop kan tvingas till drastisk förändring – påverkar kunderna

2023 12 15

Coop ser ut att behöva införa åtgärder på grund av köttstölderna.

Sedan den förra hösten har ett stort problem tillkommit bland de svenska matbutikerna.

En våg av köttstölder slår mot livsmedelsbranschen, och enligt experter är det de stigande priserna som lett till att allt fler stjäl kött från butikerna.

Nu är Coop på väg att införa åtgärder för att stoppa stölderna.

Det rapporterar TV4.

“Så jäkla tråkigt”

Flera Coopbutiker i bland annat Skåne har monterat extra kameror och skaffat väktare som bevakar butikerna.

Många gånger varje vecka larmas polisen till butikerna för att gripa de som stjäl.

Nu kan Coop vara nära att låsa in köttet.

– Vi har pratat om det men känner att det är jäkligt tråkigt för 99 procent av alla människor är ju ärliga och stjäl inte. Då blir det bökigare för dem, säger butikschefen Lennart Martinsson i Lund.

Varje vecka

Lennart förklarar att problemet med köttstölderna sker varje vecka.

– Fem dagar i veckan har vi polisen här som hämtar folk för snatteri, säger han.

Det bedöms finnas ett stort mörkertal, men polisen har observerat hela väskor som fylls med kött för uppemot 16 000 kronor.

“Är en systematik”

Polisen har behövt ändra sitt förhållningssätt gentemot utvecklingen, och ser nu på problemet som ett mönster istället för enskilda händelser.

– Vi har gått från att tänka på det här som enskilda händelser till att det faktiskt är en systematik där slutkunden göder den organiserade brottsligheten, säger John Forsberg på NOA till SVT.

Säljer vidare

Såväl polisen som kommunerna, handlarna och aktörer inom livsmedelsbranschen är överens om den besvärande utvecklingen.

Det bedöms ofta vara kriminella gäng som planerar och genomför stölderna för att sedan sälja vidare varorna.

– Trenden är, enligt butiker jag pratar med, att i takt med att man försvårat för de organiserade stölderna så har andelen privatpersoner som stjäl ökat, fortsätter Forsberg.

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen