10okt2025

Coop återkallar kött

2023 07 18

Coop går ut med ett meddelande mitt under grillsäsongen.

Under sommaren är det många som ställer fram grillen och det är mycket populärt att grilla kött.

Då bör man hålla kolla på vilka varor som går bra att äta och inte.

Sent på tisdagen har Coop gått ut med ett meddelande till konsumenter.

Ett specifikt parti fläskytterfilé återkallas av matkedjan, framhåller de i ett pressmeddelande.

Anledningen är att köttet har märkts med fel bäst före-datum.

Det är leverantören av köttet som har informerat Coop om missen.

Denna vara

Det rör sig om Coops fläskytterfilé med en vikt på 800 gram, varan har batchnummer 23282 och bäst före-datumet 8 augusti.

– Anledningen är att produkten i det här partiet har fått ett bäst före-datum som inte stämmer, förklarar dagligvarujätten.

Kan vara hälsofarligt

Det är leverantören som har meddelat till Coop att bäst före-datumet egentligen är sex dagar innan det som står på förpackningen.

Det kan vara hälsofarligt att äta produkten efter det faktiska bäst före-datumet, och därför väljer Coop nu att återkalla varan.

– Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade för att även säkerställa förebyggande åtgärder framgent.

Uppmanas lämna tillbaka

Coop uppmanar nu kunderna som redan har köpt den berörda varan att lämna tillbaka produkten i någon av deras butiker.

Gör man det så får man pengarna tillbaka.

Coop beklagar att det inträffade och förklarar att de arbetar kontinuerligt med säkerheten.

Tänk på detta

Utöver att undvika utgångna varor finns det några saker som kan vara bra att tänka på när man grillar.

Bland annat bör man se till att produkterna som ska användas når kylskåpet så snabbt som möjligt efter att ha inhandlats.

– Tina gärna fryst kött, fisk och fågel i kylskåp eller i ett kallt vattenbad. I kylskåp tar det ungefär ett dygn att tina en kyckling eller en större köttbit. Det går snabbare att tina genom att sänka ner förpackningen i kallt vatten, förklarar Livsmedelsverket.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


17 nove 2025

Globalt jätteföretag förutspås gå under – “inte en chans de överlever”

2025 11 17

Oron ökar för att en ny bubbla växer i finansvärlden.

Varningarna har börjat dugga tätt under de senaste veckorna.

I slutet av oktober uppgav exempelvis entreprenören Jerry Kaplan att en AI-bubbla håller på att blåsa upp sig – och att den kommer att spricka.

– Det kommer att dra ned resten av ekonomin, sade professorn och AI-experten till BBC vid tillfället.

Nu fortsätter fler experter att hissa illröd varningsflagg.

Bland annat jämfört investeraren Paul Kedrosky situationen med det som föregick finanskrisen 2007.

Harris Kupperman, även han investerare, tar till skarpa ord för att beskriva allvaret.

– Alla vet att AI-hajpen är vansinnig. Det finns inte en chans att Open AI överlever, säger han i en intervju med SvD.

Värt 500 miljarder dollar

Open AI är ett branschledande teknikföretag som utvecklar avancerad artificiell intelligens. Företaget värderades nyligen till 500 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Det är ett av de största privata företagen i värde, men kan alltså komma att kollapsa den dag AI-bubblan eventuellt spricker, enligt experterna.

Enligt Harris Kupperman kommer det att bli en utmaning att tajma undergången.

– När det är slut på idioter för att finansiera galenskapen kollapsar det. Då blir det ett hårt slag för världsekonomin, säger han till tidningen.

LÄS MER: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

"Självklart orolig"

Under 2024 investerades den närmast astronomiska summan på sex tusen miljarder kronor i AI över hela världen.

Det är samtidigt den största förklaringen till tillväxt i USA, vilket gjort den amerikanska ekonomin helt beroende av att artificiell intelligens fortsätter sin framgångsresa.

Just det beroendet har bland annat fått Internationella valutafonden, IMF och JP Morgan, världens största bank, att varna för att en AI-bubbla blåser upp sig.

– Självklart är jag orolig. Det är tydligt när man tittar på den mycket stora ökningen som har varit i AI-aktier. De utgör en mycket stor del av den totala aktiemarknaden i USA, sade Jesper Rangvig, professor i finans vid CBS och som ledde expertkommittén som utredde finanskrisen 2008, till TV2 i oktober.

Analytikern tror dock inte att en sprucken bubbla skulle leda till samma globala kris som för 17 år sedan.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen