22 oktober 2025

Coop återkallar grönsaker

2023 06 02

Coop väljer att med kort varsel dra tillbaka grönsaker från sortimentet.

Matjätten gjorde stor reklam för sig själva när man i våras valde att slopa priset som motsvarade momsen på frukt och grönt.

– Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt högre kostnader under den senaste tiden, framhöll Coop vid tillfället.

Larmet: kan innehålla metallfragment

Nu kommer ett bakslag för Coop när det gäller just grönsakssortimentet.

Kedjan tvingas återkalla såld spenat – och uppmanar kunderna att lämna tillbaka produkterna i butikerna för att få pengarna tillbaka.

Anledningen är att man har upptäckt att det kan finnas metaller i spenaten.

– Leverantören har informerat Coop om att produkten kan innehålla metallfragment, framhåller man i ett pressmeddelande.

Agerar blixtsnabbt

Matjätten väljer att agera blixtsnabbt.

Nu tar man det säkra före det osäkra och tänker inte ta några chansningar, med anledning av kundernas egen säkerhet.

– Då det innebär hälsofara väljer Coop att återkalla samtliga förpackningar med aktuella bäst före-datum.

Följande produkter berörs

Återkallelsen gäller hackad spenat, 400 gram, från leverantören Änglamark och berör produkter med följande datum.

- Bäst före 07/05/2024 med batchkod L231126

- Bäst före 22/02/2025 med batchkod L305326

Coop: "Stort allvar"

På grund av varningen om metallfragment i spenaten kommer det inte längre att gå att köpa produkten i fråga.

Försöker man kommer det att stoppas i kassan.

– Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade för att även säkerställa förebyggande åtgärder framgent, uttrycker matjätten vidare och tillägger:

– Coop beklagar det inträffade.

Återkallat ägg

Det är första gången i år som Coop går ut och på nationell nivå återkallar en grönsak.

Vid ett flertal tillfällen har man tidigare under året återkallat ägg.

Risken för salmonella har pekats ut som anledning vid vardera tillfälle.

Varorna kan innebära en hälsofara men vid upphettning till 70 grader dör salmonellabakterien, framhävde Coop i mars.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen