City Gross tvingas till säljstopp – klassisk vara ryker direkt

2024 04 26

En av de mer populära varorna i kategorin skaldjur slutas att säljas på City Gross.

Anledningen till säljstoppet är att den så kallade MSC-märkningen, som ska garantera ett hållbart bestånd och fiske, har gått förlorad.

Därför ryker nu svenska räkor från matjättens sortiment.

– Det är ett ansvarsfullt beslut, säger City Gross hållbarhetschef Anton Ekman.

"Behöver ta tuffa beslut"

I och med tappet av MSC-märkningen har den svenska räkan blivit rödlistad av Världsnaturfonden, WWF.

När Internationella Havsforskningsinstitutet ICES gick ut med att märkningen försvunnit fanns det därför ingen tvekan från City Gross.

– Vi har en tydlig policy att luta oss mot, vi ska driva en långsiktigt hållbar verksamhet med ett ansvarsfullt, nog utvalt sortiment, säger Anton Ekman i ett pressmeddelande från livsmedelskedjan.

– Vi säljer bara färsk fisk- och skaldjur från hållbara bestånd, där ingår MSC-märkta varor. Det gör att vi behöver ta tuffa beslut ibland för att våra kunder i butik ska kunna ta enkla beslut.

"Känns tråkigt"

City Gross understryker att det är tråkigt besked. Räkorna är särskilt populära i de västra regionerna av landet.

– Vi är stolta över vårt svenska utbud, såklart känns det här väldigt tråkigt att behöva göra – inte minst för våra butiker i Göteborgs-regionen där den svenska räkan är väldigt populär, säger Anton Ekman och tillägger:

– Men vi vill att även generationer framöver ska ha möjligheten att äta svenska räkor, tillägger Anton Ekman.

Får nöja sig med norska räkor

Enligt matbutiken agerar företaget för att skydda beståndet och för att den svenska räkan ska kunna återhämta sig från det minskade beståndet.

Tills vidare får kunder därmed nöja sig med räkor från hållbara bestånd, till exempel från norska Lyngenfjord.

Beslutet gäller för hela kedjan.

– Vi hoppas självklart på en snabb återhämtning av den svenska räkan som är populär hos våra kunder. Vi hoppas på förståelse av kunderna för situationen - att vi tillsammans bidrar till en välmående men också hållbar fiskindustri - som såklart också blir påverkade av rödlistningen, säger Anton Ekman.

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen