City Gross tvingas till säljstopp – klassisk vara ryker direkt

2024 04 26

En av de mer populära varorna i kategorin skaldjur slutas att säljas på City Gross.

Anledningen till säljstoppet är att den så kallade MSC-märkningen, som ska garantera ett hållbart bestånd och fiske, har gått förlorad.

Därför ryker nu svenska räkor från matjättens sortiment.

– Det är ett ansvarsfullt beslut, säger City Gross hållbarhetschef Anton Ekman.

"Behöver ta tuffa beslut"

I och med tappet av MSC-märkningen har den svenska räkan blivit rödlistad av Världsnaturfonden, WWF.

När Internationella Havsforskningsinstitutet ICES gick ut med att märkningen försvunnit fanns det därför ingen tvekan från City Gross.

– Vi har en tydlig policy att luta oss mot, vi ska driva en långsiktigt hållbar verksamhet med ett ansvarsfullt, nog utvalt sortiment, säger Anton Ekman i ett pressmeddelande från livsmedelskedjan.

– Vi säljer bara färsk fisk- och skaldjur från hållbara bestånd, där ingår MSC-märkta varor. Det gör att vi behöver ta tuffa beslut ibland för att våra kunder i butik ska kunna ta enkla beslut.

"Känns tråkigt"

City Gross understryker att det är tråkigt besked. Räkorna är särskilt populära i de västra regionerna av landet.

– Vi är stolta över vårt svenska utbud, såklart känns det här väldigt tråkigt att behöva göra – inte minst för våra butiker i Göteborgs-regionen där den svenska räkan är väldigt populär, säger Anton Ekman och tillägger:

– Men vi vill att även generationer framöver ska ha möjligheten att äta svenska räkor, tillägger Anton Ekman.

Får nöja sig med norska räkor

Enligt matbutiken agerar företaget för att skydda beståndet och för att den svenska räkan ska kunna återhämta sig från det minskade beståndet.

Tills vidare får kunder därmed nöja sig med räkor från hållbara bestånd, till exempel från norska Lyngenfjord.

Beslutet gäller för hela kedjan.

– Vi hoppas självklart på en snabb återhämtning av den svenska räkan som är populär hos våra kunder. Vi hoppas på förståelse av kunderna för situationen - att vi tillsammans bidrar till en välmående men också hållbar fiskindustri - som såklart också blir påverkade av rödlistningen, säger Anton Ekman.

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen