Chocksiffra för Svenska Kyrkan

2021 08 19

I pandemins fotspår rasade antalet dop i Svenska Kyrkan under 2020 och det minskar ännu mer för 2021. Kyrkan befarar att raset inte bara beror på pandemin. Men kanske finns det sätt att vända minustrenden.

Begränsningar för folksamlingar och andra restriktioner har fått antalet dop att dyka kraftigt sedan pandemin slog till men Marika Markovits, domprost i Stockholm konstaterar att även andra faktorer har påverkat negativt senaste åren.

Yngre tänker annorlunda

– Jag märker i min släkt- och vänkrets att en yngre generation inte lika självklart väljer dop, säger hon till SVT.

Då dopet också leder till att man blir medlem i Svenska Kyrkan så bidrar det minskade antalet dop till allt färre medlemmar och medlemsandelen i relation till befolkningen har sjunkit från över 95 % på 1970-talet till bara 55,2 % år 2020.

Hårt slag

– För Svenska kyrkan så innebär ett stort tapp av medlemmar att vi inte kommer kunna vara kyrka på samma sätt som vi är det i dag, säger Marika Markovits till SVT.

Antalet dop i Sverige

Här följer antalet döpta barn upp till 12 år enligt kyrkans verksamhetsstatistik enligt SVT:

2010 döptes 59 000 barn

2011 döptes 56 000 barn

2012 döptes 54 000 barn

2013 döptes 52 000 barn

2014 döptes 50 000 barn

2015 döptes 49 000 barn

2016 döptes 48 000 barn

2017 döptes 45 000 barn

2018 döptes 43 000 barn

2019 döptes 42 000 barn

2020 döptes 28 000 barn

2021 döptes 10 000 barn (jan-juli)

Andelen döpta i Sverige:

Här följer även en tabell över andelen döpta i relation till antalet födda enligt Svenska Kyrkans statistik:

1970: 81 %

1980: 76 %

1990: 72 %

2000: 73 %

2010: 54 %

2015: 46 %

2018: 40 %

2019: 40 %

2020: 28 %

ANALYS

Dopraset på grund av pandemin leder sannolikt till att man inte når till samma nivåer efter pandemin som man hade före pandemin. Orsaken är att traditioner bryts och att en del då finner nya vägar som man sedan håller fast vid.

Sannolikheten för att Svenska Kyrkan går ut och marknadsför sig med specifikt syfte att värva nya medlemmar ökar nu enligt min bedömning och det kan vara en metod som kan lyckas bättre än många tror. Jag var nyligen själv på ett dop i Svenska Kyrkan och det var fantastiskt vackert och fin stämning. Föräldrarna har också stora möjligheter att själva påverka hur de vill att ceremonin ska utformas.

Foto: Magnus Aronson, Svenska Kyrkan, FB

[yop_poll id="495"]

Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen