Chockhöjning på Sveriges vanligaste livsmedel – över 50 procent dyrare

2024 10 09

Sveriges kommuner chockhöjer priset för vanligt kranvatten.

Hela världen är beroende av livsmedlet för att överleva.

Men många hushåll i Sverige kommer nu att behöva betala ett betydligt högre pris för att få vatten att dricka och tvätta sig med.

Det konstaterar en ny granskning av Nils Holgerssongruppen på onsdagen.

– De stora höjningarna är rejält kännbara för hushållen. Kommunerna behöver fråga sig om det är rimligt. Årets siffror är ett bevis på att kommunerna i större utsträckning än tidigare för över sina investeringskostnader på boende och fastighetsägare, säger Joachim Höggren, ordförande för Nils Holgerssongruppen, i en kommentar.

Rekordhöjningar

Enligt granskningen handlar det om rekordhöjningar av VA-taxorna. Även avlopp ingår alltså i de nya kommunala avgifterna.

Var fjärde kommun i landet höjer taxan med över 20 procent. I flera stycken är höjningen på över 50 procent medan Danderyd är värst av alla – 63 procent.

– Det är viktigt med fungerande VA-tjänst. Men när det kommer till stora återinvesteringar efterlyser vi transparens och en dialog om det är boende och fastighetsägare som ska bära allt. När var fjärde kommun höjer med över 20 procent är det fog att undra över den långsiktiga kommunala planeringen, säger Joachim Höggren.

Fyra gånger dyrare

Högst taxa just nu har Norrtälje kommun. De har seglat upp på förstaplatsen efter en 30-procentig prishöjning.

Där ligger nu VA-kostnaden för en lägenhet på över 12 000 kronor per bostad och år. Samma siffror hittas i Vaxholm.

Anmärkningsvärt är även att Solna höjer med 50 procent – men har fortfarande lägst VA-kostnad i hela landet.

Kontentan blir att ett glas vatten därmed kostar fyra gånger mer i Norrtälje än i Solna.

– Siffrorna visar oförklarligt stora skillnader mellan kommunerna och att taxorna nu löper amok. Att låta boende och fastighetsägare bära stora investeringar för att hämta hem kommunal underhållsskuld och klimatanpassningsåtgärder är skevt, säger Joachim Höggren.

Bara två sänker

Snitthöjningen av den kommunala VA-taxan över hela landet ligger på 13,9 procent.

De enda kommunerna i Sverige som sänker sina avgifter är Växjö och Hallsberg, med –11,4 respektive -2 procent.

Foto: Bluewater Sweden

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen