Chockhöjning på choklad – här är nya prislappen hos ICA

2024 10 04

Matpriserna ökar igen.

Det konstaterar oberoende Matpriskollen i en ny granskning.

Organisationen kallar bakslaget för “oroväckande”. 

– Efter sex månader med blygsamma ökningar på 0,6 procent (matrelaterat 0,9) kom ökningen i september för alla varor i dagligvaruhandeln in på 0,2 procent vilket är det högsta sedan i mars, framhåller Matpriskollen i ett pressmeddelande.

Ökat uppemot 70 procent

Precis som tidigare är det bland annat choklad, frukt och bär som blivit dyrare.

Den förstnämnda ökar nu kraftigt i pris. Hela kategorin ökar 4,8 procent, men bland enskilda produkter handlar det om chockhöjningar.

– Chokladkakorna åkte upp i snitt 6,4 procent under september. Sedan i januari 2022 har chokladprodukter nu höjts med 44 procent och en 200 grams Marabou-kaka är uppe 64 procent medan en Aladdinask ökat 70 procent, säger Ulf Mazur, Matpriskollens vd och grundare.

Priserna hos ICA, Coop och Willys

Idag behöver man betala över 30 kronor för just en vanlig 200 grams Marabou-kaka med mjölkchoklad.

I flera Ica-butiker är prislapparna nu enligt följande (lokala variationer och erbjudanden kan förekomma):

  • Mjölkchoklad 200g Marabou: 31,90 kronor
  • Chokladpraliner Aladdin 500 g: 120 kronor

Priserna är inte bättre på Coop där det enligt matjättens hemsida  just nu kostar följande:

  • Mjölkchoklad 200g Marabou: 31,95 kronor
  • Chokladpraliner Aladdin 500 g: 135 kronor

Hos Willys är motsvarande priser något lägre:

  • Mjölkchoklad 200g Marabou: 29,90 kronor
  • Priser för Aladdin-asken saknas på Willys hemsida

Uppmanar kunderna

Förutom choklad pekas även sådant som apelsinjuice, mejerivaror, avokado och meloner ut bland de värsta ökningarna.

– Vi följer utvecklingen noga och kommer att intensifiera utvecklingen av verktyg för att öka transparensen i branschen. För konsumenterna gäller det att hålla i och fortsätta vara multilojal och jämföra priserna mellan olika butiker och kedjor. Det är så vi får ned matpriserna i landet, säger Ulf Mazur.

LÄS MER: Godisbrist i Sverige – risk för tomma hyllor

Foto: Ica-gruppen reps Mondelez

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen