Chockförslag från Swedbank – “bankens policy”

2024 01 24

Swedbank föreslår en kraftig höjning av utdelningen till bankens aktieägare.

Det framhåller storbanken i sitt bokslut för 2023.

Enligt Swedbank bör utdelningen ligga på 15,15 kronor per aktie.

Förra året låg motsvarande summa på 9,75 kronor.

I flera medier beskrivs ökningen på 55 procent som en “chockhöjning” och motsvarar totalt 17 miljarder kronor.

– Hälften av vinsten används för att öka kundnyttan och stärka banken, skriver Swedbank i sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2023.

– Enligt bankens utdelningspolicy ska den andra halvan delas ut till aktieägarna. Styrelsen föreslår därför årsstämman att besluta om en utdelning på 15 kronor och 15 öre per aktie.

Ökar 64 procent

Swedbanks resultat före skatt för 2023 års sista kvartal landade på 11,1 miljarder kronor.

Det var något lägre än det tredje kvartalet, men totalt sett var 2023 ett makalöst år för banken rent ekonomiskt.

Resultatet parkerar på 43,6 miljarder kronor – en hisnande ökning med 63 procent jämfört med året dessförinnan.

Kräver ny bankskatt

Bankernas enorma vinster har under det senaste året kritiserats hårt från såväl vanliga hushåll till politiker.

Exempelvis har Socialdemokraterna krävt en bankskatt på övervinster där pengar ska gå tillbaka till hushåll och kunder.

Vi gjorde samma sak under energikrisen – när elbolagen tjänade storkovan på hushållens skyhöga elräkningar införde vi en tillfällig skatt på elproducenternas övervinster. På samma sätt kan bankerna vara med och bidra nu för att stötta hushållen, sade partiledare Magdalena Andersson i ett pressmeddelande i december.

Finansministern: "Provocerande"

Regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson (M) bekymras också över bankernas rekordvinster, som totalt delar ut 90 miljarder kronor till aktieägarna.

– Det är provocerande och det sticker i ögonen på väldigt många, även på mig, sade finansministern nyligen till Dagens Nyheter.

Hon förkastar dock S-förslaget om särskild skatt på bankvinster.

– Vi är övertygade om att de kostnaderna kommer att vältras över på kunderna. Jag ser inte det som lösningen.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen