Oväntat besked för ICA – inte hänt på 14 år
2024 03 26
Ica tvingas att konfrontera ett riktigt praktfiasko.
Sveriges överlägset största livsmedelskoncern har fått problem.
Efter att länge ha stått högt upp konsumenternas lista över den mest föredragna matbutiken måste nu Ica istället inse att kundernas förtroende har fullständigt rasat.
Det står klart efter att Medieakademin idag publicerat årets förtroendebarometer som mäter svenska folkets förtroende för bland annat företag och myndigheter i landet.
– Historiskt ras för Ica, konstaterar Medieakademin i en kommentar.
Värsta på 14 år
Ica ligger visserligen på fjärde plats bland företagen med mest förtroende – men livsmedelsjätten står för ett enormt tapp.
På bara ett år har man tappat elva procentenheter bland de som uppger att man har mycket eller ganska stort förtroende för företaget.
– Det innebär att på två år har drygt var femte svensk, 22 procent, tappat förtroende för Ica, framhåller Medieakademin.
Det är det största raset bland alla undersökta bolag, föreningar, banker, organisationer och myndigheter och det värsta totalt sett på hela 14 år.
– Inte sedan SAAB:s konkurs 2010 har ett företag tappat så mycket förtroende, bekräftar mätinstitutet.
Även Coop tappar
Ica är dock inte ensamma.
Även Coop tappar i förtroende, men tappet är betydligt mer blygsamt och parkerar på två procentenheter – från 39 procent med mycket eller ganska stort förtroende förra året till 37 procent 2024.
De näst största rasen står SJ och Trafikverket för som tappar tio respektive elva procentenheter i förtroende sedan fjolåret.
Systembolaget i topp
Bland företagen är det återigen Systembolaget som toppar listan medan Polisen uppnår högst förtroende bland samhällsinstitutioner..
Systembolaget har prenumererat på förstaplatsen sedan 2013, men tappar visserligen två procentenheter från 71 till 69 procent i år.
Tvåa på listan är Ikea följt av Volvo.
Nedan ser du topp 10 över företagen med högst andel som angett att man har mycket eller ganska stort förtroende.. Inom parentes anges förändringen i procentenheter från 2023.
- Systembolaget 69 procent (-2)
- Ikea 57 procent (-2)
- Volvo 42 procent (-5)
- ICA 38 procent (-11)
- Coop 37 procent (-2)
- Vattenfall 32 procent (-1)
- Postnord 19 procent (-1)
- SAS 18 procent (-3)
- H&M 15 procent (-1)
- SJ 13 procent (-10)
Källa: Medieakademin
Foto: Icagruppen
Text: Redaktionen