Chefer ska börja rapportera anställda – gäller hela landet

2024 07 11

Arbetsgivare ska börja rapportera sina anställdas frånvaro varje månad.

Det anser regeringen som idag klubbar igenom en ny lagrådsremiss om förslaget.

Syftet är att stoppa bidragsfusk genom att chefen en gång i månaden lämnar in uppgifter till Skatteverket om vem som varit borta från jobbet med anledning av föräldraledighet eller vård av barn, så kallad vab.

Informationen ska sedan vidare till Försäkringskassan som då lättare ska kunna upptäcka fusk i samband med kontroller.

– Vi måste stoppa bidragsfusket i vårt välfärdssystem, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till Sveriges Radio Ekot.

2,2 miljarder kronor 

Att arbeta och samtidigt ta del av ersättning är olagligt.

Och fusket har ökat markant de senaste åren. Förra året betalades 2,2 miljarder kronor ut felaktigt – ett nytt rekord.

Det vanligaste bedrägeriet är kopplat till ersättningar som föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning, bostadsbidrag och sjukpenning.

– Det handlar om att de ersättningarna är störst och utnyttjas av många. Men ibland sker det oavsiktliga fel och då riktar vi ett återkrav istället, säger Oscar Oscarsson som är områdeschef på Försäkringskassan, till SVT.

Enklare kontroller

Att regeringen nu går vidare med förslaget ses som ett nytt steg mot att stävja ett omfattande problem.

Uppgifterna om anställdas frånvaro ska framgå i arbetsgivardeklarationen som lämnas till Skatteverket varje månad.

– Det här kommer att göra att Försäkringskassan får mycket lättare att göra kontroller och får uppgifter angående om man varit på jobbet eller inte. Idag måste man i varje enskilt fall kontakta arbetsgivaren. Nu blir det enkelt att komma åt fusket, säger Elisabeth Svantesson.

Polisanmäler 25 procent

Förra året genomförde Försäkringskassan 23 000 kontrollutredningar i hela Sverige.

Drygt 25 procent av myndighetens utredningar leder till polisanmälningar.

Vi polisanmäler i de fall där vi bedömer att det är med brottsligt uppsåt som den försäkrade lämnat felaktiga uppgifter, säger Oscar Oscarsson till SVT.

Foto: Arlington Research

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen