Butiksvara stoppas – kapade barns finger

2023 09 20

Företaget Ahlberg-Dollarstore AB tvingas återkalla fyra av sina produkter efter att ett barn har skadats allvarligt.

Det uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten rör det sig om fyra olika solstolar.

Solstolarna saknar spärr för oavsiktlig hopfällning.

Något som ett barn fick erfara.

Barnets finger kapades i samband med att stolen fälldes ihop.

– Toppen av ett barns finger kapades av då stolen fällde ihop, framhåller Konsumentverket.

Uppmaning till kunder

Dollarstore kommenterar återkallelsen på sin hemsida.

– Solstolar med artikelnummer 12403, 12478, 12480, 12481 återkallas på grund av risk för personskador då spärr för oavsiktlig hopfällning saknas.

– Dollarstore uppmanar alla kunder som har köpt solstol för vuxen eller barn med artikelnummer 12403, 12478, 12480 och 12481 att omedelbart sluta använda produkten och kontakta Dollarstore för fullständig återbetalning, framhåller lågpriskedjan i ett uttalande.

Vidare skriver Dollarstore att solstolarna kan återlämnas i samtliga av butikskedjans varuhus.

Kvitto behöver inte uppvisas.

– Våra kunders säkerhet är vår främsta prioritet. Vi ser allvarligt på säkerhetsrisker i vårt sortiment och har därför beslutat att frivilligt återkalla produkten, skriver butikskedjan och går ut med en offentlig ursäkt till alla som köpt produkten.

– Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan orsaka. 

Följande produkter återkallas

Återkallelsen gäller följande produkter:

- 12403 Solstol Boheme, hopfällbar, virkad, 58x128 cm

- 12478 Solstol, hopfällbar, rödrandig, 128x58 cm

- 12480 Solstol för barn, hopfällbar, blårandig, 46x75x60 cm

- 12481 Solstol för barn, hopfällbar, rödrandig, 46x75x60 cm

Foto: D. Polekhina

Text: Redaktionen


Populärt godis stoppas

2024 10 11

Snacksjätten Mondelez återkallar nu choklad.

Det är en variant av den mycket populära chokladsorten Marabou som nu återkallas.

Närmare bestämt rör det sig om Marabou Frukt & Mandel som stoppas med anledning av att produkten kan innehålla hårdplast.

Kunder som har köpt produkten uppmanas att lämna tillbaka chokladen dit den har köpts från.

Det framhåller Mondelez i ett pressmeddelande.

“Prioriterar säkerheten”

Mondelez meddelar att det är av säkerhetsskäl som produkten nu stoppas.

– Säkerheten för våra konsumenter och kvaliteten på våra produkter har högsta prioritet, framhåller företaget.

– Konsumenter som har köpt Marabou Frukt & Mandel 100 g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär.

Dessa produkter gäller

Det är dessa produkter som omfattas av återkallelsen:

- Marabou Frukt & Mandel 100gr - 06.06.2025 - OUV0643632

- Marabou Frukt & Mandel 100gr - 06.06.2025 - OUV0643633

Mycket populärt märke

Marabou är ett av Sveriges mest populära chokladmärken och finns i många olika varianter.

Eftersom choklad länge sågs som en lyxvara tog det ett tag innan det blev vanligt förekommande i Sverige, men mot slutet av 30-talet lyckades man få ner priserna.

– Choklad var länge en lyxvara, men tack vare det löpande bandets intåg i chokladfabriken kunde priserna sänkas till en folklig nivå i slutet av 30-talet, förklarar Marabou själva om märket.

– 1957 fick Marabou Mjölkchoklad sin unika nya smak och är fortfarande svenskarnas favoritchoklad.

Köpte sliten fabrik

Det var en norsk kolonialhandlarson som hette Johan Throne Holst som satte fart på saker och ting.

–  I slutet av 1800-talet köpte han den då slitna chokladfabriken Freia i Christiania för 9000 kronor och förvandlade den till en modern arbetsplats, som snart kom att bli landets ledande chokladtillverkare.

– 1916 etablerade Freia dotterbolaget Marabou, som namngavs efter den maraboustork som prydde chokladförpackningarna. 

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bilister betalar helt i onödan – Transportstyrelsen varnar

2024 10 11

Falska mejl cirkulerar som får bilister att betala i onödan.

Transportstyrelsen varnar nu för att falska mejl och meddelanden når fram till bilister.

Mejlen uppmanar bland annat till att betala för parkeringsböter, men de kommer från bedragare.

Det rapporterar Råd & Rön.

Transportstyrelsen varnar

Transportstyrelsen har utfärdat en skarp varning för mejlen, som förekommer ofta just nu.

– Just nu cirkulerar falska mejl där avsändaren utger sig för att vara Transportstyrelsen. Mejlet har inte skickats ut från oss. Klicka aldrig på länkar som uppmanar dig att lämna ut personliga och ekonomiska uppgifter, framhåller myndigheten.

Betalar i onödan

Råd & Rön har varit i kontakt med flera läsare som har larmat.

Bilister betalar för parkeringsböter trots att de inte har parkerat fel.

Detta efter de meddelanden som skickas ut från bedragarna.

– Flera läsare har hört av sig om att de får bluffmejl som ska se ut att komma från Transportstyrelsen och som handlar om olaglig parkering, rapporterar Råd & Rön.

Så här kan ett bluffmejl se ut:

– Vi informerar dig att du har fått böter för olaglig parkering. Om betalningen inte sker inom denna tidsram kommer vi tvingas överlämna överträdelsen till domstol.

Därtill följer OCR-nummer och förfallodatum samt länkar som offret ska klicka in sig på för att betala.

“Ser verkliga ut”

TV4 har pratat med en person som har utsatts för bedrägeriförsöket flera gånger.

På några veckor skedde det tre gånger.

– De ser så verkliga ut, det är det som är så ruskigt. Loggan ser ut som Transportstyrelsens och inte nog med det, längst ner står det att man kan kontakta Transportstyrelsen, säger personen till TV4.

Håll koll

Såväl polisen som flera olika organisationer, myndigheter och företag fortsätter att varna för bedrägeriförsök.

I takt med att bedragarna blir smartare blir det dock allt svårare att skydda sig mot bedrägerierna.

Att vara skeptisk mot avsändare, följa bankernas och polisens uppmaningar samt aldrig klicka på okända länkar är bra råd att följa.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen