Butiker riskerar konkurs
2024 04 13
En stor kris i detaljhandeln innebär att många butiker riskerar konkurs.
Det råder en tuff situation i detaljhandeln just nu.
Det beror på de senaste årens ekonomiska problem, däribland inflationen.
Den har satt press på hushållen, vilket i sin tur ställer till problem för detaljhandeln.
Hela 402 bolag ligger risigt till, enligt en granskning från Market.
Svårt konkurrera
De stora lågpriskedjorna går som tåget när människor vill handla billigt.
– Nästan alla människor har jagat och jagar lägre priser. Det är bara att titta på de enorma tillväxttalen för Willys och Lidl, förklarar detaljhandelsanalytikern Jonas Arnberg i en kommentar, enligt DI.
Men för de mindre butikerna innebär det att det blir väldigt svårt att konkurrera.
– Samtidigt är det extremt tufft för mindre butiker med sjunkande volymer och inga marginaler att försöka möta lågpriskedjorna för att inte riskera att tappa ännu fler kunder, tillägger han.
Prekär situation
Hushållens försämrade ekonomi sedan 2022 har alltså medfört lägre försäljning för många företag inom detaljhandeln.
Samtidigt har de också fått högre kostnader på grund av bland annat inflationen och räntan.
Därför befinner sig många av bolagen nu i en mycket prekär situation.
De 402 bolag som enligt Market befinner sig i djup kris är företag som redovisar en soliditet på under fem procent i sina senaste årsredovisningar, rapporterar tidningen.
Runt 30 av bolagen på Markets lista har redan tvingats ansöka om konkurs. Som exempel nämns sko- och accessoarbolaget Rizzo Group, som ansökte om konkurs i början av april.
Beteendet förändras
Krisen i detaljhandeln har varit omdiskuterad de senaste två åren.
Redan 2022 varnade Svenska Handels analysinstitut, HUI, för den värsta krisen sedan 90-talet.
Kriser förändrar också konsumenternas beteende, vilket detaljhandeln kan behöva ta fasta på.
– Vanligtvis är det inte mycket som får kunder att förändra sina beteenden. Men en kris på den här nivån förändrar konsumentbeteenden i grunden, sade Jonas Collinder, forskare i konsumentbeteende, i samband med en expertpanel som Market hade 2023.
Foto: H Fin
Text: Redaktionen