SVERIGE: Bussar ställs in

2023 11 28

Väderkaoset har lett till att bussar nu ställs in.

Det råder ett mycket besvärligt väglag ute på de svenska vägarna och trafikanter har uppmanats ta det lugnt.

Flera olyckor har skett runt om i landet på tisdagen, och på flera håll har man tvingats ställa in delar av kollektivtrafiken.

I Skellefteå ställs alla bussar i stadstrafiken och regiontrafiken från och med kvällen fram till onsdag morgon.

Det rapporterar SVT.

“Kraftigt försämrad”

Skellefteå Buss framhåller att det rör sig om ett mycket utmanande väglag.

– Framkomligheten på vägarna är kraftigt försämrad och att det kommer att vara begränsat vägunderhåll på de kommunala vägarna under hela kvällen, meddelar de via sin webbsida.

– Vädersituationen har successivt lett till en allt svårare situation.

Även i Umeå

Även i Umeå råder stora problem och flera avgångar har ställts in.

Tidigare under dagen körde en turistbuss av vägen på länsväg 1113 i Edebo i Uppland.

Ungefär 30-35 personer ska ha befunnit sig på bussen men ingen ska ha fått några allvarligare skador i samband med olyckan där bussen hamnade på sidan.

Synnerligen svårt

I Skellefteå bedöms väderläget vara synnerligen svårt och har påverkat samhället stort under tisdagen.

– Från tisdag morgon snöfall som kan vara ymnigt i och detta i kombination med vind. Under ett dygn kan det komma 15-30 cm snö och det fortsätter snöa ytterligare något dygn. Vinden blir nordostlig frisk eller hård men avtar onsdag morgon, framhåller kommunen.

Påverkat skolan

Utöver att ha ställt till det ordentligt i kollektivtrafiken har även vädret påverkat skolgången under dagen.

– Skolskjutsen påverkas under tisdagen. Morgonens bussar ställdes in i Lövånger och på eftermiddagen blev många bussar och taxibilar från kommunens skolor tidigarelagda. Många elever slutade dagen tidigare.

Kommunen för en löpande dialog med Trafikverket om situationen.

Foto: GH

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen