SVERIGE: Bussar ställs in

2023 11 28

Väderkaoset har lett till att bussar nu ställs in.

Det råder ett mycket besvärligt väglag ute på de svenska vägarna och trafikanter har uppmanats ta det lugnt.

Flera olyckor har skett runt om i landet på tisdagen, och på flera håll har man tvingats ställa in delar av kollektivtrafiken.

I Skellefteå ställs alla bussar i stadstrafiken och regiontrafiken från och med kvällen fram till onsdag morgon.

Det rapporterar SVT.

“Kraftigt försämrad”

Skellefteå Buss framhåller att det rör sig om ett mycket utmanande väglag.

– Framkomligheten på vägarna är kraftigt försämrad och att det kommer att vara begränsat vägunderhåll på de kommunala vägarna under hela kvällen, meddelar de via sin webbsida.

– Vädersituationen har successivt lett till en allt svårare situation.

Även i Umeå

Även i Umeå råder stora problem och flera avgångar har ställts in.

Tidigare under dagen körde en turistbuss av vägen på länsväg 1113 i Edebo i Uppland.

Ungefär 30-35 personer ska ha befunnit sig på bussen men ingen ska ha fått några allvarligare skador i samband med olyckan där bussen hamnade på sidan.

Synnerligen svårt

I Skellefteå bedöms väderläget vara synnerligen svårt och har påverkat samhället stort under tisdagen.

– Från tisdag morgon snöfall som kan vara ymnigt i och detta i kombination med vind. Under ett dygn kan det komma 15-30 cm snö och det fortsätter snöa ytterligare något dygn. Vinden blir nordostlig frisk eller hård men avtar onsdag morgon, framhåller kommunen.

Påverkat skolan

Utöver att ha ställt till det ordentligt i kollektivtrafiken har även vädret påverkat skolgången under dagen.

– Skolskjutsen påverkas under tisdagen. Morgonens bussar ställdes in i Lövånger och på eftermiddagen blev många bussar och taxibilar från kommunens skolor tidigarelagda. Många elever slutade dagen tidigare.

Kommunen för en löpande dialog med Trafikverket om situationen.

Foto: GH

Text: Redaktionen


JUST NU: Jättebygge planeras i Stockholm – kan kosta 150 miljarder kronor

2025 06 03

Idag presenteras formellt förslaget på vad som skulle kunna bli en av de största satsningarna i Stockholm och Sverige genom tiderna.

Ett av namnen bakom initiativet är den finska företagaren Peter Vesterbacka, mest känd för att ha skapat det populära mobilspelet Angry Birds.

Hans nya plan: en präktig höghastighetsjärnväg på pelare i luften.

– Det finns en stor aptit hos investerare. Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka till DN.

Ska gå till Oslo på 90 minuter

Ambitionerna är höga.

Enligt förslaget som läggs fram idag skulle järnvägen gå från Stockholm till Oslo, en sträcka på 46 mil, och gå att åka på en och en halv timme.

Inspiration har tagits från höghastighetsbanor i Kina.

Dessutom föreslås den stå klar redan om åtta år. Och prislappen är uppskattad till 150 miljarder kronor.

Vi tror på tio miljoner resor per år där investeringen betalar sig inom 20 år, säger Kustaa Valtonen, civilingenjör och partner till Vesterbacka, till samma tidning.

Andra förslag ligger före

Sträckan Stockholm-Oslo har varit föremål för fler idéer det senaste året. 

Det projekt som det finska företaget framför allt konkurrerar med är sannolikt det som kallas Oslo-Sthlm 2.55.

Projektet drivs av ett svenskt bolag med samma namn och ägs av flera kommuner och regioner längs järnvägsstråket mellan de två nordiska huvudstäderna.

– Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt. Men det krävs långsiktighet, samverkan och politiskt mod för att vi ska komma vidare, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett uttalande.

Regeringen positiv

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommenterade satsningen så sent som i våras. Han uttryckte sig då i positiva termer.

Det är positivt med engagemang och att man pekar på nyttorna med det hela. Och det är också så att vi behöver stärka infrastrukturen i väst-östlig riktning i och med Natomedlemskapet och det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i nu, säger han utan att binda sig vid några löften om satsningar, sade han till SVT i april.

Kostnaden för Oslo-Sthlm 2.55 beräknas ligga mellan 50 och 75 miljarder kronor.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Uppmaning till alla med bolån – gyllene chans har uppstått

2025 06 03

Nu kan du få samma låga ränta som riksbankschefen Erik Thedéen.

Sedan 2020 har lågpriskedjan ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret landade omsättning på nästan 19 miljarder kronor – en ökning med omkring två procent.

Ola Söderlind, hushållsekonom på lånejämförelsetjänsten Zmarta, har granskat räntorna och bolånen hos Sveriges fem riksbankstoppar.

Han konstaterar att de har olika banker och olika räntor. Deras snittränta ligger mellan 2,64 procent och 3,4 procent, rapporterar SvD. Alla har dessutom rörlig ränta.

Enligt Ola Söderlind har Erik Thedéen lägst ränta på ett enskilt lån – 2,5 procent. Det kan jämföras med det nationella snittet på 3,1 procent, enligt Zmartas siffror.

– De har väldigt höga lån jämfört med en genomsnittlig svensk, men då ska man komma ihåg att de har väldigt höga löner och att deras belåningsgrad är låg, säger Ola Söderlind till tidnignen.

Uppmanar alla svenskar

Granskningen tycks ha öppnat dörren för en gyllene möjlighet för alla svenskar med bolån.

I samband med att resultatet presenteras går Ola Söderlind därför ut med en uppmaning till samtliga bolånekunder att förhandla ned sina räntor.

Enligt ekonomen kan många få en ränta på samma låga nivå som Erik Thedéen och övriga toppnamn i Riksbanken.

– Man kanske inte kan få 2,50 procent som Thedéen har på ett av lånen, men 2,75 procent borde inte vara några konstigheter för många som har en bra hushållsekonomi, säger Ola Söderlind. LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

FI: Missa inte chansen

Det är inte första gången som bolånekunder aktivt uppmanas att kontakta sin bank för att få en mer fördelaktig ränta.

Finansinspektionen, FI, gick ut med samma budskap i februari. Skälet då var att bankernas bruttomarginal ökat under förra årets sista kvartal vilket innebär en ny situation där det finns mer utrymme att ge kunden en lägre ränta.

Det bör folk inte missa, anser FI.

– Bankernas marginaler ökar och det finns utrymme att förhandla. Så ring din bank och förhandla din ränta om du inte är nöjd, säger Moa Laangemark, konsumentskyddsekonom på FI, i ett uttalande.

Ekonomen: “Thedéen rejält fel”

Riksbanken ska lämna nästa besked om styrräntan den 18 juni.

Efter att det förra veckan stod klart att Sveriges BNP-siffra för årets första kvartal blev oväntat svag har SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist uppmanat myndigheten att sänka räntan.

– Ajajaj – sänk räntan. BNP föll 0,2 procent under första kvartalet 2025 (årstakt 0,9 procent) – klart sämre än förväntat. Statistiken är väldigt svajig, framhåller Bergqvist på X och fortsätter:

– Trycket ökar på regeringen att spendera mer men hellre att Riksbanken sänker räntan till 2 procent (idag 2,25 procent). Thedéen ligger rejält fel i BNP-prognosen.

LÄS MER: Riksbanken varnar svenskarna – “är helt falskt”

Foto:

Text: Redaktionen