”Bromsa hårdare” – viktig uppmaning till el- och hybridförare

2024 11 13

El- och hybridbilar dominerar nyförsäljningen i Sverige.

Under årets första tio månader nyregistrerades 218 417 bilar i Sverige. Hela 34 procent var renodlade elbilar och 33 procent hybrider.

Kunskapen om fordonen har dock inte ökat i samma takt.

Det menar däck- och bilservicefirman Vianor som har uppmärksammat att många inte känner till de särskilda behov som skiljer modellerna från traditionella bilar med förbränningsmotor.

Enligt Vianor finns det ett problem som är mest problematiskt: Många känner inte till att el- och hybridbilar främst använder generativ bromsning.

Generativ bromsning innebär att elmotorn hjälper till att bromsa in bilen genom att inducera elektrisk ström i motsatt riktning. Fenomenet leder till mindre slitage på vägar och däck.

Det innebär dock också att de fysiska bromsarna används i mycket mindre utsträckning, vilket kan få allvarliga konsekvenser.

– Det kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef på Vianor, i ett uttalande.

"Bromsa hårdare" 

Nu vänder sig experten till alla som kör el- och hybridbil.

Tuvinger uppmanar samtliga förare att ”bromsa hårdare”.

– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp.

Varje vecka

Sofie Tuvinger uppmanar el- och hybridägare att göra en ordentlig inbromsning varje vecka för att låta de fysiska bromsarna arbeta.

– Det här är en av de viktigaste och kanske enklaste åtgärderna bilägaren själv kan vidta. Den generativa bromsningen gör sitt i vardagen, men den kan inte ersätta de fysiska bromsarna i en situation som kräver snabb inbromsning.

För ägare av elfordon är det också mycket viktigt att kontrollera fjädringssystemet. Detta eftersom elbilar oftast väger mer än traditionella bilar på grund av vikten från batteriet. Den högre vikten kan leda till större belastning på stötdämpare och andra komponenter.

– Därför är det viktigt att se till att fjädringssystemet är i gott skick för att hantera vikten på ett säkert och effektivt sätt, något som kontrolleras noggrant när bilen lämnas in på service, konstaterar Tuvinger.

Foto: N. Mitra

Text: Redaktionen


Plötsligt möte i Washington – Ruttes träff med Trump väcker frågor

2025 07 13

När NATO-chefen Mark Rutte plötsligt kallas till Washington väcks nya frågor om Trumps nästa drag.

Det står klart att NATO:s generalsekreterare Mark Rutte besöker Washington den 14–15 juli. Samtidigt utlovar USA:s president Donald Trump ett "stort uttalande" om Ryssland.

Även om syftet med Ruttes resa inte offentliggjorts, sker besöket vid en viktig tidpunkt, rapporterar Kyiv Independent.

Besöket sker också i skuggan av en möjlig kursändring i USA:s Ukraina-politik.

– Jag tror att jag kommer att ha ett stort uttalande om Ryssland den 14 juni, säger Trump till NBC News.

– Jag är besviken på Ryssland, men vi får se vad som händer de kommande veckorna.

Nya vapenavtal bakom kulisserna

Trump avslöjar i intervjun att USA och NATO har slutit ett avtal som innebär att amerikanska vapen skickas till alliansen – som sedan levererar dem vidare till Ukraina.

– Vi skickar vapen till NATO, och NATO betalar för dem, 100 procent. Sedan ger NATO vapnen till Ukraina, säger Trump.

Det nya upplägget sägs ha spikats under NATO:s toppmöte i juni, där Trump också visade stöd för att skicka fler Patriot-robotar till Ukraina.

Skärpt ton mot Ryssland

För första gången under sin nuvarande mandatperiod överväger president Donald Trump att godkänna nytt ekonomiskt stöd till Ukraina. Stödet ses enligt flera medier som en möjlig signal riktad mot Moskva.

Samtidigt som Trump skärper tonen mot Rysslands ledare Vladimir Putin och öppnar för nytt stöd till Ukraina, trappar Moskva upp sina attacker mot ukrainska städer och avvisar alla samtal om eldupphör.

Tystnad råder – men signalerna är tydliga

Under sitt Washingtonbesök kommer Mark Rutte även att träffa utrikesminister Marco Rubio, försvarsminister Pete Hegseth och flera kongressledamöter. Men vad mötet med Trump verkligen kommer att mynna ut i är det ännu ingen som vet.

Samtidigt väcker kombinationen av ett stort politiskt besked, nya militära avtal och ett oväntat NATO-besök frågor om vilken riktning USA är på väg mot.

Foto: White House Official

Text: Redaktionen


Svenska bilister varnas – dolt bilproblem ökar

2025 07 13

Allt fler bilister kräver att nya besiktningsregler införs – och nu kan reglerna skärpas.

Det gäller bländande strålkastarljus på bilen. En kombination av ny teknik och svag lagstiftning har gjort att problemet har ökat snabbt de senaste åren.

Lysdioder och LED-lampor har i stor utsträckning ersatt äldre belysningsteknik, som metallhalogen och glödtrådar.

Samtidigt har strålkastarna blivit mindre och placerats högre upp, vilket ökar risken för bländning – även vid halvljus.

– Vi har definitivt ett problem, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till TV4.

Ny lagstiftning krävs

Den nya utvecklingen gör att särskilt förare i lägre fordon, liksom gångtrafikanter och cyklister, lättare bländas – även vid möten där helljuset inte är på.

– Det är hög tid att se över fordonsbelysning. Teknikutvecklingen har gått betydligt snabbare än lagstiftningen, säger Lidestam till samma kanal.

Nya besiktningskrav kan bli verklighet

Transportstyrelsen har sedan i våras arbetat med att ta fram skärpta kontrollregler för bilbesiktningen. Detta då klagomålen strömmat in och de ser att en förändring krävs snarast för att kunna förhindra problemet i framtiden.

Nästa år förväntas de nya riktlinjerna träda i kraft, där lampor som bländar riskerar att underkännas.

Det kan i praktiken innebära att bilägare tvingas justera eller byta ut sina strålkastare.

Inte unikt för Sverige

Problemet med bländande strålkastare är varken nytt eller unikt för Sverige. Flera länder har reagerat på den ökade ljusstyrkan.

Liknande diskussioner förs redan i bland annat Storbritannien, där organisationen Lightmare länge drivit frågan.

De varnar för att bländning ”minskar förarens förmåga att uppfatta faror” och ökar risken för olyckor med utsatta trafikanter.

– Det är en tragedi att det exponentiellt minskande dödstalet i Storbritannien och EU har brutits sedan bländande ljus infördes 2011, betonar Lightmare.

Foto: Evgeny-Tchebotarev

Text: Redaktionen