”Bromsa hårdare” – viktig uppmaning till el- och hybridförare

2024 11 13

El- och hybridbilar dominerar nyförsäljningen i Sverige.

Under årets första tio månader nyregistrerades 218 417 bilar i Sverige. Hela 34 procent var renodlade elbilar och 33 procent hybrider.

Kunskapen om fordonen har dock inte ökat i samma takt.

Det menar däck- och bilservicefirman Vianor som har uppmärksammat att många inte känner till de särskilda behov som skiljer modellerna från traditionella bilar med förbränningsmotor.

Enligt Vianor finns det ett problem som är mest problematiskt: Många känner inte till att el- och hybridbilar främst använder generativ bromsning.

Generativ bromsning innebär att elmotorn hjälper till att bromsa in bilen genom att inducera elektrisk ström i motsatt riktning. Fenomenet leder till mindre slitage på vägar och däck.

Det innebär dock också att de fysiska bromsarna används i mycket mindre utsträckning, vilket kan få allvarliga konsekvenser.

– Det kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef på Vianor, i ett uttalande.

"Bromsa hårdare" 

Nu vänder sig experten till alla som kör el- och hybridbil.

Tuvinger uppmanar samtliga förare att ”bromsa hårdare”.

– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp.

Varje vecka

Sofie Tuvinger uppmanar el- och hybridägare att göra en ordentlig inbromsning varje vecka för att låta de fysiska bromsarna arbeta.

– Det här är en av de viktigaste och kanske enklaste åtgärderna bilägaren själv kan vidta. Den generativa bromsningen gör sitt i vardagen, men den kan inte ersätta de fysiska bromsarna i en situation som kräver snabb inbromsning.

För ägare av elfordon är det också mycket viktigt att kontrollera fjädringssystemet. Detta eftersom elbilar oftast väger mer än traditionella bilar på grund av vikten från batteriet. Den högre vikten kan leda till större belastning på stötdämpare och andra komponenter.

– Därför är det viktigt att se till att fjädringssystemet är i gott skick för att hantera vikten på ett säkert och effektivt sätt, något som kontrolleras noggrant när bilen lämnas in på service, konstaterar Tuvinger.

Foto: N. Mitra

Text: Redaktionen


Bankkunder uppmanas agera direkt – kraftig uppgång bekräftad

2024 11 13

Bankernas bruttomarginal på bolån har ökat ordentligt efter Riksbankens dubbelsänkning av styrräntan.

Riksbanken sänkte styrräntan med 50 punkter till 2,75 procent.

I samma veva minskade bankernas rörliga utlåningsräntor, men inte i lika stor omfattning.

Sammantaget innebar det att bruttomarginalen på bolån ökade, rapporterar Finansinspektionen, FI.

Bruttomarginalen är skillnaden mellan bankernas utlåningsränta för bolån med rörlig ränta och kostnaden för lånens finansiering.

– I slutet av tredje kvartalet 2024 var bankernas bruttomarginal för bolån 0,78 procentenheter, jämfört med 0,64 procentenheter vid slutet av det andra kvartalet, framhåller FI.

Nytt krav underlättar – kunder uppmanas skrida till verket

Nu uppmanas bankkunder att agera.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, konstaterar att det är guldläge att förhandla eller byta bank.

– Just nu ser vi även att bankernas ränterabatter är förhållandevis höga, då finns det extra utrymme att förhandla ner din bolåneränta. Utgå därför alltid från bankens genomsnittsränta, inte listränta. Om du inte blir nöjd bör du se dig om efter en ny bank, säger hon.

Vidare konstaterar Langemark att det är enklare att byta bank i dag, eftersom FI ställer ett nytt krav på bankerna.

– FI ställer nu krav på banker att lämna digitala amorteringsunderlag för att göra det lättare för konsumenter att byta bank. Om fler byter bank ökar konkurrensen mellan bankerna. Det kan i sin tur leda till att bolånens genomsnittsränta pressas nedåt.

Utan dröjsmål

Finansinspektionens krav på digitala amorteringsunderlag trädde i kraft 1 september.

Kravet infördes för att påskynda bankernas processer med att ta fram amorteringsunderlag, som krävs för att kunna flytta ett bolån från en bank till en annan.

De nya reglerna innebär att banker ska lämna ut amorteringsunderlag digitalt och att det ska lämnas utan dröjsmål.

Foto: Swedbank, Nordea, SEB resp Handelsbanken

Text: Redaktionen


Kalabalik på Swedbank – blivande pensionärer bestörta av nytt besked

2024 11 13

Det råder “ramaskri” hos Swedbank efter att banken gått fram med flera nya regeländringar.

Nyligen gav Swedbank besked om att banken tänker ta bort personalförmåner från sina anställda som går i pension.

I det ingår exempelvis den nuvarande rabatten på bolån.

Beskedet har fått blivande pensionärer som jobbar på banken att fullständigt gå i taket, rapporterar Dagens industri.

"Ett slag i ansiktet"

Det talas om “intern ilska” och “ramaskri” hos personalen.

– Idag känner jag mig djupt kränkt, bespottad och trampad på och grundligt lurad, framhåller en anställd i en av drygt 1 300 kommentarer på Swedbanks intranät, enligt Di.

En annan beskriver beskedet som “ett slag i ansiktet” efter att ha jobbat 38 år på banken.

Skjuter fram efter ilskan

Genom att dra tillbaka förmånerna skulle Swedbank göra tvärtom än SEB och Handelsbanken, där anställda som går i pension får behålla sina rabatter.

Swedbank har försvarat sitt beslut med att banken behöver fokusera mer på nuvarande och framtida medarbetare.

Men efter kritikstormen backar man delvis, erfar Di. I ett internt meddelande framhåller Carina Strand, personalchef på Swedbank, att förändringen nu skjuts fram.

Bankens pressavdelning bekräftar att det blivit för kort framförhållning.

– Som det är i dag så har även medarbetare som går i pension fortsatt tillgång till dessa personallån. Så kommer det inte att vara framgent, säger Swedbanks presskommunikatör Love Liman Jacobsson till tidningen.

Erbjuder "förmånliga rabatter"

På Swedbanks hemsida nämns förmåner som “bidrar till din individuella utveckling, hälsa och välbefinnande”. Officiellt nämner man inte några rabatter.

– I den ingår möjligheten att träna under arbetstid samt en flexibilitet för att du ska ha god balans mellan arbete och privatliv, framhåller Swedbank.

Hos SEB och Handelsbanken är informationen något tydligare, även om det inte ges några detaljer om förmånerna.

– Vår interna bank erbjuder service till medarbetare i form av produkter och rådgivning genom olika livshändelser. Som medarbetare får du förmånliga rabatter på bankprodukter såsom bolån, betalkort och försäkringar, uttrycker SEB.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen