”Bromsa hårdare” – viktig uppmaning till el- och hybridförare

2024 11 13

El- och hybridbilar dominerar nyförsäljningen i Sverige.

Under årets första tio månader nyregistrerades 218 417 bilar i Sverige. Hela 34 procent var renodlade elbilar och 33 procent hybrider.

Kunskapen om fordonen har dock inte ökat i samma takt.

Det menar däck- och bilservicefirman Vianor som har uppmärksammat att många inte känner till de särskilda behov som skiljer modellerna från traditionella bilar med förbränningsmotor.

Enligt Vianor finns det ett problem som är mest problematiskt: Många känner inte till att el- och hybridbilar främst använder generativ bromsning.

Generativ bromsning innebär att elmotorn hjälper till att bromsa in bilen genom att inducera elektrisk ström i motsatt riktning. Fenomenet leder till mindre slitage på vägar och däck.

Det innebär dock också att de fysiska bromsarna används i mycket mindre utsträckning, vilket kan få allvarliga konsekvenser.

– Det kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef på Vianor, i ett uttalande.

"Bromsa hårdare" 

Nu vänder sig experten till alla som kör el- och hybridbil.

Tuvinger uppmanar samtliga förare att ”bromsa hårdare”.

– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp.

Varje vecka

Sofie Tuvinger uppmanar el- och hybridägare att göra en ordentlig inbromsning varje vecka för att låta de fysiska bromsarna arbeta.

– Det här är en av de viktigaste och kanske enklaste åtgärderna bilägaren själv kan vidta. Den generativa bromsningen gör sitt i vardagen, men den kan inte ersätta de fysiska bromsarna i en situation som kräver snabb inbromsning.

För ägare av elfordon är det också mycket viktigt att kontrollera fjädringssystemet. Detta eftersom elbilar oftast väger mer än traditionella bilar på grund av vikten från batteriet. Den högre vikten kan leda till större belastning på stötdämpare och andra komponenter.

– Därför är det viktigt att se till att fjädringssystemet är i gott skick för att hantera vikten på ett säkert och effektivt sätt, något som kontrolleras noggrant när bilen lämnas in på service, konstaterar Tuvinger.

Foto: N. Mitra

Text: Redaktionen


Invasion i svenska hem – uppmanas söka hjälp

2025 04 17

Myrorna har börjat dyka upp inomhus igen – men de allra flesta är helt ofarliga, enligt Anticimex.

Nu är det vår igen – och myrorna invaderar svenska hem.

Förra veckan ökade antalet samtal om myror i hemmet till Anticimex med hela 70 procent jämfört med föregående vecka, rapporterar SR.

Lämnar spår: “Tar sig in”

Jörgen Schroeder är skadedjursexpert på Anticimex Skåne. 

Han berättar hur det brukar gå till när myrorna letar sig in i hemmen.

– Man kan ha spillt en liten klick sylt eller marmelad på golvet. De tar sig in, och hittar de något gott lämnar de även doftspår efter sig, så att deras kompisar hittar dit också, säger Schroeder till radiokanalen.

“Större gäng problematiskt”

Allt som oftast är myrorna ofarliga, men problemen blir flera i takt med att ytterligare myror ansluter.

– När det blir ett större gäng så blir det så klart problematiskt för oss, men det är ingen fara, framhåller Schroeder.

Läs mer: Svenskt fenomen hyllas över hela världen – “Briljant”

Då ska du söka hjälp

Vanliga trädgårdsmyror är ingen fara – men upptäcker man större myror såsom hästmyran, som är en så kallad träskademyra, behöver man söka hjälp.

Annars riskerar man skador i hemmet.

– De äter sakta upp virket i byggnaden, säger Schroeder.

Varnar för svartmyror

Anticimex varnar också för just hästmyror – men också för svartmyror – på sin officiella webbplats.

– Det finns flera myrarter i Sverige. Några av dessa, som hästmyrorna, räknas som skadedjur eftersom de angriper virke och trä, vilket kan påverka säkerheten i våra byggnader. Andra myror, som svartmyrorna, räknas som skadedjur eftersom de många gånger invaderar våra hem under vår och sommaren i jakt på föda, skriver Anticimex.

Läs vidare: Domarens besked – Trump kan åtalas

Foto: J. Eriksson samt Anticimex (pressfoto)

Text: Redaktionen


Skarp Bluetooth-varning utfärdas – hela Sverige uppmanas agera

2025 04 17

Den trådlösa tekniken Bluetooth är en integrerad del i många svenskars vardagsliv.

Mängder av olika enheter kopplas upp med hjälp av tekniken. Det rör sig om allt från trådlösa hörlurar till högtalare. Bluetooth används även i många bilar.

De kommande åren väntas antalet enheter med Bluetooth öka betydligt.

– Under 2023 uppskattas leveranserna av Bluetooth-enheter ha uppgått till fem miljarder och den beräknade årliga tillväxtökningen (CAGR) fram till 2028 beräknas till åtta procent, rapporterar cybersäkerhetsföretaget NordVPN.

Nu varnar företaget för att den kraftigt ökningen kan få allvarliga konsekvenser. Eftersom tekniken är väldigt enkel att använda medför det också potentiella risker.

– Bluetooths smidighet är också dess stora nackdel. Det räcker till exempel med att råka trycka på en knapp för att sätta enheten i ”upptäckbart” läge. När det är aktiverat kan angripare enkelt utnyttja sårbarheter och kringgå de mest avancerade säkerhetsfunktionerna, vilket gör det möjligt att exempelvis installera skadlig kod eller stjäla känsliga uppgifter, Marijus Briedis, teknikchef (CTO) på NordVPN.

Tio attacker varje dag

Enligt rapporten 2024 IoT Security Landscape Report utsätts Bluetooth-enheter i hemnätverk för i genomsnitt tio attacker varje dygn. Bland de mest utsatta enheterna hittas smarta säkerhetskameror, dörrlås och tv-apparater.

– Förutom mobila enheter och hemnätverk kan Bluetooth användas mot personbilar. Samma svaghet som i mobila Bluetooth-enheter kan användas för att ansluta till en bil, något som kallas för ’Car Whisperer’. Ett enkelt sätt att undvika detta är att byta original-PIN-koden, som för många enheter inklusive bilar kan vara så enkel som 0000 eller 1234, säger Briedis.

Ju närmare desto större hot

Den värsta formen av Bluetooth-attacker kallas för ”Bluebugging”. Det innebär att hackare tar full kontroll över enheten, utan offrets vetskap. Angriparen kan använda enheten för att ringa samtal, skicka SMS, komma åt internet och tjuvlyssna på samtal.

– Attacker som dessa kallas Bluesnarfing och Bluejacking. I en Bluesnarfing-attack stjäl en angripare information från exempelvis telefonens kalender, e-post, SMS, foton och videor. Bluejacking är mindre allvarligt och innebär mest att oönskade meddelanden eller annonser skickas till enheten. Angripare kan dock även ringa internationella och dyra samtal, vilket kan stå dig dyrt, säger Marijus Briedis.

Enligt NordVPN utförs de flesta attackerna på kort avstånd, cirka 10 meter från enheten. Det är möjligt att råka ut för attacker på längre avstånd, men det är ovanligare eftersom längre avstånd ger mindre bandbredd, vilket gör attacken mindre skadlig.  

Uppmanar svenska folket

Nu går NordVPN ut med fem uppmaningar till svenska folket. Företaget uppmanar invånare att vidta följande åtgärder för att skydda enheter från Bluetooth-attacker:

  • Stäng av Bluetooth. Att stänga av Bluetooth när det inte används minskar risken avsevärt att exponeras för attacker. Det är även lämpligt att ändra Bluetooth-synligheten till dold.
  • Gör Bluetooth-enheter osynlig. På vissa enheter är det möjligt göra de oupptäckbara. Att ändra den inställningen förhindrar illasinnade aktörer från att para ihop sig med enheten.
  • Avvisa okända anslutningsförfrågningar. Man ska aldrig acceptera Bluetooth-enheter som försöker ansluta utan ens vetskap.
  • Sätt ett lösenord. Genom att ändra och/eller ställa in lösenord för Bluetooth-anslutningar är det möjligt att förhindra obehöriga enheter från att ansluta automatiskt.
  • Håll utkik efter misstänkt aktivitet. Om telefonen kopplar bort samtal eller om meddelanden som inte skickats av användaren upptäcks kan det betyda att enheten är komprometterad. Då är det läge att titta på vilka Bluetooth-enheter som finns sammankopplade och överväga en fabriksåterställning av enheten.

Foto: Minhthai0105 resp J. Gibson

Text: Redaktionen