JUST NU: Då vill regeringen stänga Bromma flygplats

2022 06 17

På fredagsmorgonen fick infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ta del av den så kallade Arlandautredningen.  

Utredaren Peter Norrman presenterade sina slutsatser på en pressträff tillsammans med Tomas Eneroth.

Ska stängas

Han föreslår att Bromma flygplats ska vara  helt fossilfri från och med 2030. Endast tillåtna fossilfria flygfarkoster ska starta och landa på flygplatsen.

Han föreslår även att flygplatsen stänger helt 2035.

–  Om man skulle göra en snabb avveckling finns en risk att konkurrenssituationen skulle förvärras. Då skulle vi få höjda priser och sämre utbud, säger Norman, till SVT Nyheter.

En slutsats från en tidigare utredning är att Bromma flygplats skulle kunna stängas så tidigt som 2025.

”Spännande förslag”

Regeringen vill stänga Bromma flygplats, men saknar majoritet i riksdagen.

– Det är spännande förslag. Förhoppningsvis bidrar det till att vi kan få en bred politisk enighet om att lägga ned Bromma, säger Tomas Eneroth på pressträffen.

Kritik från MP

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för MP,  kallar Arlandautredningen för ”svag”.

– Svag utredning om Arlanda/Bromma. Föreslår nedläggning av Bromma 2035, men Bromma kan börja ställas om till en hållbar stadsdel redan under nästa mandatperiod. Och att fortsätta utreda en fördubbling av Arlanda mitt i ett klimatnödläge är slöseri med resurser, skriver han på Twitter.

Han föreslår snabbare åtgärder.

– Regeringen borde lägga utredningen i soppåsen och istället skrida till verket. Genomför de åtgärder som krävs för en Bromma-stängning närmsta tre åren. Bygg hållbar stad. Nödvändig kapacitet av samhällskritiskt flyg kan med marginal slukas av Arlanda redan idag.

Inget svar från Moderaterna  

Moderaterna kommer inte att ge ett gensvar innan valet.

Det säger Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).

Han anser att den nya utredningen är ett sätt för regeringen att dra ut på processen.

– Jag tycker att det tydligt att regeringen vill ducka den här frågan till efter valet för att sedan sälja ut den till V och MP, säger han till SVT och tillägger:

– Brommafrågan är inte aktuell att diskutera innan Arlandafrågan är löst, och den här utredningen löser inte Arlandafrågan.

Situationen har förbättrats på Arlanda

Turbulensen på Sveriges största flygplats fortsätter. Men situationen har förbättrats. 

På fredagsmorgonen meddelar Swedavia att kötiden har minskat på Arlanda. Vid 07.30 hade kötiden till säkerhetskontrollen minskat från en timme till runt tio minuter, rapporterar nyhetsbyrån TT.

Swedavia fortsätter dock att rekommendera att resenärer ska vara på plats senaste tre timmar före avgång, uppger Expressen.

Foto: L.Filipe C.Sousa

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen