Bregott i blåsväder – ”Det är ohederligt”

2023 11 17

Efter 55 år på marknaden lanserar Bregott nya förpackningar.

Smörpaketen har tidigare funnits i storlekarna 300 och 600 gram.

Nu blir två förpackningar tre.

Hädanefter kommer de klassiska förpackningarna att ersättas med tre storlekar på 250, 500 och 750 gram.

Enligt Arla, som äger varumärket, ska de nya förpackningarna matcha konsumenters nya behov.

–  Bakom den stora konsumentsiffran finns en stor variation av kunder. Vissa köper bara Bregott ett par gånger per år och i andra fall går en bytta åt på en vecka.

Det säger Antoine Riché, som är marknadschef för matfett och dessertost på Arla Foods, till Aftonbladet.  

Prisbild inte klar

Arla kan inte uttala sig om hur mycket de nya förpackningar kommer att kosta. Företaget framhåller att det är matbutikerna som sätter priserna.

I en intervju med SvD berättar dock Max Wallenberg, presschef på Arla, att det minsta paketet Bregott kommer att ha ett högre kilopris än det största.

Huruvida det genomsnittliga priset per kilo blir dyrare med de nya förpackningarna vill han inte svara på.

– Vår ambition är att det blir ett billigare kilopris än i dag på det största paketet, säger Max Wallenberg.

Experten: Klockrent fall av krympflation

Jan Bertoft är generalsekreterare på Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt.

Han pekar ut Arlas nya satsning som ett ”klockrent exempel på krympflation”.

– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, säger Bertoft till SvD.

Han köper inte Arlas besked om att företagets ”ambition” är att kilopriset på det största paketet ska bli billigare.

– Ordet ambition gör mig ganska misstänksam. Det är ju inte ett förpliktigande ord.

Bluffmetod 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.

Det rör sig således om en konkret prishöjning.

Arla dementerar

Arla förnekar att den nya satsningen skulle vara krympflation.

Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.

– Insikten var att vi behövde bredda vårt sortiment, säger marknadschefen Antoine Riché till Aftonbladet.

Foto: Arla 

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 08

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen