Bregott i blåsväder – ”Det är ohederligt”
2023 11 17
Efter 55 år på marknaden lanserar Bregott nya förpackningar.
Smörpaketen har tidigare funnits i storlekarna 300 och 600 gram.
Nu blir två förpackningar tre.
Hädanefter kommer de klassiska förpackningarna att ersättas med tre storlekar på 250, 500 och 750 gram.
Enligt Arla, som äger varumärket, ska de nya förpackningarna matcha konsumenters nya behov.
– Bakom den stora konsumentsiffran finns en stor variation av kunder. Vissa köper bara Bregott ett par gånger per år och i andra fall går en bytta åt på en vecka.
Det säger Antoine Riché, som är marknadschef för matfett och dessertost på Arla Foods, till Aftonbladet.
Prisbild inte klar
Arla kan inte uttala sig om hur mycket de nya förpackningar kommer att kosta. Företaget framhåller att det är matbutikerna som sätter priserna.
I en intervju med SvD berättar dock Max Wallenberg, presschef på Arla, att det minsta paketet Bregott kommer att ha ett högre kilopris än det största.
Huruvida det genomsnittliga priset per kilo blir dyrare med de nya förpackningarna vill han inte svara på.
– Vår ambition är att det blir ett billigare kilopris än i dag på det största paketet, säger Max Wallenberg.
Experten: Klockrent fall av krympflation
Jan Bertoft är generalsekreterare på Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt.
Han pekar ut Arlas nya satsning som ett ”klockrent exempel på krympflation”.
– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, säger Bertoft till SvD.
Han köper inte Arlas besked om att företagets ”ambition” är att kilopriset på det största paketet ska bli billigare.
– Ordet ambition gör mig ganska misstänksam. Det är ju inte ett förpliktigande ord.
Bluffmetod
Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.
Det rör sig således om en konkret prishöjning.
Arla dementerar
Arla förnekar att den nya satsningen skulle vara krympflation.
Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.
– Insikten var att vi behövde bredda vårt sortiment, säger marknadschefen Antoine Riché till Aftonbladet.
Foto: Arla
Text: Redaktionen