Bredbandspriserna ökar kraftigt – här är nya prislappen

2025 01 28

Priserna för bredband fortsätter att skjuta i höjden.

Det visar en färsk sammanställning från jämförelsesajten bredbandsval.se.

Analysen är den största i sitt slag i Sverige. 

– Vår prisanalys bygger på över 1,9 miljoner adress-sökningar under 2024, berättar Alexander Widell, vd på bredbandsval.se.

Kraftig ökning

Slutsatsen av undersökningen är tydlig. Bredbandspriserna har ökat rejält.

Genomsnittspriset för den mest populära hastigheten, bredband med 100 Mbit/s, landade på 488 kronor per månad under 2024. Det innebär att genomsnittspriset för bredband 100 Mbit/s har ökat med hela 27 procent under en tvåårsperiod.  För två år sedan låg prislappen på 385 kronor per månad.

Under 2024 ökade det genomsnittliga priset med 8 procent jämfört med fjolåret – trots att inflationen tickade nedåt. 

– Prisökningarna under 2024 beror till stor del på att några av de största nätägarna och kommunikationsoperatörerna höjde sina priser i de öppna fibernäten under våren, vilket i sin tur ledde till att tjänsteleverantörerna behövde göra detsamma mot kunderna, säger Alexander Widell. 

– När priserna ökar är det naturligt att konsumenterna ser över sina abonnemang, jämför och byter bredband för att spara pengar, fortsätter han.

Så skyddar du dig från prishöjningar

Analysen visar också att 40 procent av de som tecknade bredband via jämförelsetjänsten valde bredband med bindningstid. En ökning med 5 procent jämfört med 2023.

Ett abonnemang med bindningstid garanterar samma pris under hela bindningstiden. Ett smart val för bredbandskunder som vill känna sig trygga med att kostnaden kommer att vara densamma under bindningstiden.

De som väljer bredband utan bindningstid kan dock agera mer flexibelt. Då har man möjlighet att säga upp sitt avtal med en månads uppsägningstid,

Alexander Widell förutspår att ännu fler kunder kommer välja bredband med bindningstid under 2025.

– Med fortsatt stigande bredbandspriser är det troligt att trenden, att fler konsumenter väljer bredband med bindningstid, fortsätter under 2025. Allt med syfte att få en prisgaranti under bindningstiden.

Foto: Compare Fibre

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen