Slår larm om Bravos juicer – ”Det är bedrövligt”

2023 10 31

Bravos juicer är vilseledande och felmärkta.

Det fastslår konsumentföreningen Äkta vara i en ny granskning.

Tidigare har det uppdagats att märkningen av Bravos juicer varit vilseledande.

En av juicerna har till exempel benämnts som ”röd apelsin” och förpackningen var täckt med skivor av blodapelsin.

När Äkta vara granskade juicen upptäcktes det att den största ingrediensen i själva verket var äppeljuice som färgats röd med aroniabär.

Efter avslöjandet framhöll tillverkaren Skånemejerier att man tagit till sig av kritiken och ändrat produkten. 

– Det ledde till att de lade till ”med äpple” i liten text under namnet och redigerade in några äppelskivor i förpackningens dekor, skriver Äkta vara i ett pressmeddelande.

Ny upptäckt

Efter Skånemejeriers korrigering har historien om märkningen av Bravos juicer tagit en ny vända. 

Äkta vara har fortsatt att granska juicerna.

Nu har konsumentföreningen gjort en ny upptäckt: Viktig information hemlighålls på juiceförpackningarna.

– Där finns ingen mängdangivelse för de olika frukterna och bären, framhåller Äkta vara och tillägger att samma sak gäller flera av företagets andra juicer.

– Märkningsreglerna säger att om en ingrediens eller råvara lyfts fram särskilt på förpackningen, så ska konsumenten i ingrediensförteckningen kunna se hur mycket – eller lite – av denna som produkten faktiskt innehåller, betonar konsumentföreningen.

Tvingas till ändring

Äkta vara har kontaktat Skånemejerier och påpekat problemet.

Företaget har svarat att man inte behöver skriva ut andelarna med hänvisning till ett ”särskilt undantag”. 

Äkta vara hittade inget stöd för förklaringen och skickade vidare ärendet till Malmö kommun.

Kommunen ger konsumentföreningen rätt.

Efter att ha kontrollerat märkningen har kommunens inspektörer kommit fram till att klagomålet var befogat.

Nu tvingas Skånemejerier ändra sina juicer. En mängdeklaration måste hädanefter finnas på Bravojuicernas förpackningar.

”Det är bedrövligt”

Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, har kommenterat granskningen.

Han riktar skarp kritik mot Skånemejerier.

– Det är bedrövligt att ett stort livsmedelsföretag har så dålig koll på märkningen. Det är först när Äkta vara skickar in ett klagomål som det händer något. De här bristerna har dessutom funnits i flera år, säger Björn Bernhardson.

Fakta Äkta vara

- Äkta vara är en ideell konsumentförening som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet.

- Konsumentföreningen jobbar för färre tillsatser och mer råvara i maten.

Källa: Äkta vara

Foto: Skånemejeriet

Text: Redaktionen


Semesterfirare skickas hem – omedelbart

2024 05 21

Turister evakueras omedelbart från och med idag tisdag.

Det är beskedet som kommer från Australien och Nya Zeeland på tisdagsmorgonen svensk tid.

Båda länderna kommer att skicka särskilt chartrade regeringsplan till paradisön Nya Kaledonien för att hämta hem sina medborgare som är fast på den kaosdrabbade semesterorten, rapporterar Reuters.

– Flygplatsen förblir stängd för kommersiella flygningar och det kommer att sättas in militär för att skydda offentliga byggnader, framhåller Frankrikes högkommission i Nya Kaledonien enligt nyhetsbyrån.

Tusentals turister fast

Enligt de lokala myndigheterna finns det över 3 000 personer som hamnat i limbo och väntar på att få lämna Nya Kaledonien efter det att flygen till och från ön ställts in.

Australiens utrikesminister Penny Wong bekräftar att man fått tillstånd för två flygningar och att regeringen kommer att fortsätta arbeta för att sätta in ytterligare flyg.

Nya Zeeland har på tisdagsmorgonen fått tillstånd för ett flyg som ska hämta 50 passagerare med de mest akuta behoven, men fler kommer.

– Det har varit en brådskande prioritet för regeringen att ta hem nyzeeländare, säger landets utrikesminister Winston Peters.

Utlyst nödläge

Nya Kaledonien är en populär paradisö i Stilla havet öster om Australien.

Ön är ett avhängigt territorium till Frankrike som nyligen planerade förändringar vad gäller röstberättigade till regionval. Lagändringen ska ge folk som bott på ön i minst tio år rösträtt, vilket orsakat massiva protester och dödliga upplopp under den senaste veckan.

Den 15 maj utlyste Frankrike nödläge och satte två dagar senare in 1 000 kravallutrustade franska soldater och poliser.

Inleder "större operation"

Totalt har sex personer förlorat livet i samband med våldsamheter och hundratals personer har skadats. 

I söndags gav Frankrike dessutom besked om att inleda en “större operation”.

– Allt görs för att återställa den ordning och det lugn som invånarna förtjänar, sade Frankrikes utrikesminister Gerald Darmanin enligt Sky News vid tillfället.

Foto: D. Gold

Text: Redaktionen


Betalningssystem har slagits ut i hela landet

2024 05 21

Under måndagen har flera butiker och restauranger drabbats av stora problem.

Runt om i landet har kunder inte kunnat betala med kort.

Problemet har bland annat drabbat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys.

Matjättarna har varit förtegna om problemet, men nu kommer uppgifter som gör gällande att det rör sig om ett omfattande problem hos en specifik leverantör.

Enligt uppgifter till Di har företaget Westpays kortterminaler slagits ut helt och hållet.

– En av Westpays partners är it-leverantören Tietoevry, som tidigare varit föremål för en omfattande hackerattack, rapporterar tidningen.

Hackerattacken mot Tietoevry ägde rum i början av året och påverkade bolagets tjänster till flera företag – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

Den ryska hackergruppen Akira låg bakom attacken.

Flera kända kunder

Westpay har inte uttalat sig om måndagens tekniska problem.

Leverantören erbjuder olika betallösningar till flera stora aktörer som butikskedjan Elon, snabbmatskedjan Max och matjättarna Willys och Hemköp.

– Fintech- och betalningslösning är kärnan i vårt erbjudande. Till detta adderar vi kringtjänster som ger våra kunder full kontroll och säkerhet i världsklass. Drivkraften är att vara en möjliggörare för våra kunders drömmar och ambitioner. Du förstår, vi älskar att göra våra kunder lite bättre genom att addera vår styrka till deras fördel, framhåller Westpay på sin hemsida.

”Klart att det påverkar”

Restaurangkedjan Sushi Yama använder Westpays kortterminaler. 

Kedjans talesperson Danny Barsoum konstaterar att man inte fått någon information om när problemet kan vara åtgärdat.

– Vi får hänvisa kunder till andra betalsätt.

– Vi har möjlighet att ta emot swish och beställningar via app och webb, så vi har fler kanaler som vi kan använda, men kortbetalningar är det främsta betalsättet så det är klart att det påverkar, säger han till Di.

Fakta: Westpay

- Grundades 1988

- Leverantör inom fintech betallösningar

Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe

Text: Redaktionen